Rádi bychom Vás informovali o vzniku nového inovativního výukového materiálu Water Agent V003 a o navazujícím projektu Wat.Edu.

    Oba projekty se zaměřují na vzdělávání žáků základních škol, kdy průřezovým tématem je šetrné hospodaření s vodou v domácnostech, městě a krajině. Celý výukový materiál je koncipován v rámci zážitkové pedagogiky, proto se žáci nemusí učit různá data nazpaměť, ale osvojí si šetrný přístup k tomuto cennému zdroji skrz hry, kvízy či experimenty.

    Model povodí, výroba filtru na pitnou vodu či aparatura na zachycení vody v poušti, to je jen pár příkladů inspirativních aktivit a činností, které můžete jednoduše zapojit do výuky a neformálním způsobem žákům předat dovednosti, znalosti a povědomí o významu vody v dnešní době. Ta zároveň čelí výzvám jako je například klimatická změna, či vyšší četnost povodní i období sucha.

    Jak zvyšovat povědomí žáků o vodním hospodářství?
    My jsme na to šli skrze vytvoření příručky Water Agent 003 pro učitele základních škol. Vznik příručky byl podpořen Visegrádským fondem a jeho cílem je podpořit učitele v tom, aby zahrnovali environmentální témata, jako je hospodaření s vodou, správa vodních zdrojů apod. do běžné výuky.

    Výukový materiál je založen na zážitkové pedagogice a obsahuje hry, kvízy, experimenty, pracovní listy a další materiály pro interaktivní výuku. Materiály se vztahují ke třem základním tématům: a) voda v krajině, b) voda v domácnostech a ve školách c) voda ve městě. Příručka byla vydána v létě 2019, od té doby si aktivity z ní vyzkoušely již stovky žáků. Protože problematiku spjatou s vodním hospodářstvím bereme vážně, rozhodli jsme se rozšířit výukový materiál Water Agent 003 skrz další projekt: Wat.Edu (Water Education for Innovative Environmental Learning), který je spolufinancován programem Evropské unie Erasmus +.

    Hlavním cílem tohoto projektu je doplnit a prohloubit téma vodního hospodářství napříč předměty: biologie, chemie, zeměpisu a umění. Projekt je ve fázi testování a naše partnerské základní školy nyní zkoušejí společně s žáky námi vyvinuté materiály, které kladou především důraz na interaktivitu a praktičnost. Wat.Edu je zaměřen na žáky ve věku 12 až 14 let a bude dokončen v roce 2021. Chcete se do testování zapojit? Neváhejte se ozvat nebo nás sledujte na FB. Mezitím, než se nám podaří dotáhnout Wat.Edu k zdárnému konci, školy si mohou zkusit aktivity z Water Agenta 003, a to jak v českém, tak anglickém jazyce přímo zde.

    Naše kolegyně Michaela Jeřábková, která se již dlouhodobě věnuje výuce a vzdělávání mladistvých a dospělých, se k projektu Water Agent 003 vyjádřila takto: „Zážitkové aktivity vedou k tomu, že si žáci danou věc lepe zapamatují, což se potvrdilo u příručky Water Agenta 003. Žáci i díky prožitým aktivitám neberou šetrný přístup k vodě pouze jako znalost, ale zároveň se tím učí formulovat postoj, že je důležité vodu chránit.“ Zkušenosti ze školy si žáci odnáší i domů, proto v řadě domácností tak došlo k poklesu plýtvání s vodou.


    IREAS, Institut pro strukturální politiku, o. p. s. vznikl v roce 2001 s cílem analyzovat a rozvíjet podmínky pro přizpůsobení změnám v České republice v kontextu mezinárodního vývoje. Zaměřil se zejména na regionální, hospodářskou, zemědělskou a sociální politiku i politiku životního prostředí jako základní směry strukturální politiky. Zakladatelkou společnosti je prof. Ing. Jiřina Jílková, CSc. IREAS spolupracuje s odborníky z veřejných institucí i soukromých společností. Vytváří podmínky pro interdisciplinární spolupráci odborníků působících na vysokých školách, na vědeckých, výzkumných a odborných pracovištích, ve veřejné správě a v neziskových organizacích. Do řešených projektů jsou intenzivně zapojováni studenti magisterského i doktorského studia českých i zahraničních univerzit. Začínající vědečtí pracovníci a studenti tak mají možnost získat zkušenosti s řešením projektů, a to i mezinárodních.


     

    Autoři