„Učíme se navzájem“ – tak zní hlavní téma Archy číslo 3/2021. Své si k němu řekli (vlastně napsali) tomíci, lidé z České tábornické unie, pionýři, dobrovolní hasiči, skauti… Do třetího sešitu Archy je zařazena mj. i vzpomínka na nestora ekologické výchovy u nás Otakara Leiského – Ralfa, zakladatele TISu a Hucul Clubu. Ale také třeba rozhovor s Vlastimilem Jurou z Analytického centra České rady dětí a mládeže (ČRDM) o sbírání statistických dat týkajících se letních táborů. Nebo článek o úctyhodném jubileu organizace YMCA v naší zemi. A tak dále a tak dál.

    „Nejlepší podmínky pro učení se navzájem jsou na táborech. Osvědčeným modelem jsou věkově smíšené týmy v čele s vedoucím, popř. instruktorem. V těchto kolektivech se děti učí mimoděk spoustu důležitých věcí. Starší děti mladším pomáhají, jsou také pro jejich mladší kamarády vzorem a v těchto kolektivech, myslím si, funguje perfektně učení se navzájem,“ píše ve svém úvodníku Jarmila Vaclachová, ředitelka Střediska volného času TYMY Holešov, vedoucí Pionýrské skupiny M. Očadlíka a náčelnice letošní Celostátní vzájemné výměny zkušeností – známé Cévévézetky (CVVZ).

    O víkendu 10. a 11. dubna proběhl kurz Gamifikace ve výuce mediální gramotnosti, který připravil spolek Fakescape společně s Českou radou dětí a mládeže. „Co jsme se dozvěděli? Začali jsme historií propagandy, její pozicí například ve 2. světové válce. Dozvěděli jsme se, jakým způsobem poznat dezinformaci, hoax a fakenews. Jaké nástroje použít pro odhalení falzifikátů. Jakým způsobem vznikají konspirační teorie a jaké největší existují. Jak funguje zpravodajství a jak se tvoří tiskové zprávy,“ referuje o jednom zajímavém a nepochybně potřebném počinu Jakub Sotl ze sekce vzdělávání ČRDM.

    „Před poslední schůzkou jsme byli příjemně překvapeni. Tatínek Zdeněk přišel s úžasným nápadem, že uspořádá kuchařskou online schůzku. Vyzval ostatní rodiče, aby se také pochlubili kuchařským uměním a předvedli se Dakotům s originálními recepty. Výzvu přijal táta Chochy s receptem Vietnamské nudle a la Chochy gang a maminka Mařena (kdo někdy hrál Hořcovou výzvu, tak určitě o legendární Mařeně slyšel J) s receptem Mařenin mišmaš. Tito rodičové vedli sami celou schůzku. Ukázkově všem dětem předváděli, jak připravit to či ono jídlo dle připraveného receptu,“ popsal Darek Janovský průběh jedné netradiční schůzky českolipských Dakotů, náležících k Asociaci turistických oddílů mládeže.

    Dvojice respondentů ankety Archy dostala otázku: Co by se mohli podle Vás mladí přiučit od starých – a naopak? Odpovědi učitelky ZŠ a MŠ Meziboří Pavly Vopatové, oceněné titulem Dálkový Ámos 2021, a Arnošta Goldflama, herce, dramatika, režiséra, pedagoga a spisovatele píšícího pro děti si můžete přečíst na obvyklé předposlední stránce.

    Co dalšího uvnitř čísla naleznete? Bylo by toho určitě mnohem víc, ale raději si to nechám „od cesty“ – u vědomí toho, že bude přece jen lepší, když si novou Archu sami prolistujete, prohlédnete, a třeba si z ní sem tam i něco přečtete:

    Píše se v tomto čísle Archy o Vás? Chcete-li, můžete si přidat odkaz na svůj web či blog…

    Elektronická verze Archy je na internetovém serveru ADAM.cz uveřejňována pravidelně. Objednat nebo zrušit zasílání avíza na nově vyšlá čísla Archy v elektronické podobě lze prostřednictvím formuláře na adrese
    http://shortlinks.crdm.cz/registrace-e-archa

    Aktuální číslo Archy ve formátu PDF je ke stažení zde.

    Autor