Příjezd dalajlámy do České republiky je důležitou příležitostí k připomenutí odkazu přátelství Václava Havla s ním.

    Jejich první setkání vyslalo do světa silnou zprávu o lidských hodnotách i tom, za jakými hodnotami Češi stojí. Nezisková organizace Brontosauři v Himálajích chce přispívat k tomuto odkazu podporou vzdělávání v Malém Tibetu a co nejužším propojením Čechů a tamních obyvatel. „Jsem přesvědčen, že je spousta věcí, jak se můžeme vzájemně inspirovat,“ říká předseda neziskovky Jiří Sázel.

    Brontosauři v Himálajích podporují komplexní rozvojový plán školy Spring Dales Public School, jejímž cílem je rozšířit kapacitu současné školy pro 350 dětí a zlepšit kvalitu vzdělávání. Nový školní kampus bude energeticky závislý na solární energii a postaven z lokálně dostupných materiálů. Studium bude finančně dostupné lidem všech sociálních vrstev a povede děti k rozvoji intelektu, manuálních dovedností a rozvoji morálních hodnot podle buddhistického učení.

    Na audienci u dalajlámy (foto z archivu Brontosaurů v Himálajích)V průběhu posledních čtyř let se podařilo realizovat 20 % rozvojového plánu za podpory pěti organizací v celkové výši devíti milionů korun. 14. dalajláma tento projekt doposud podpořil částkou 3,5 miliónu Kč, a to z Brontosaurů v Himálajích dělá jedinou českou neziskovku spolufinancovanou 14. dalajlámou. „Velmi jsem si vážil Václava Havla a cítím jakou svou povinnost usilovat o přežití jeho odkazu. Jsem velmi rád, že mi v tom pomáháte vaší nezištnou pomocí obyvatelům vesnice Mulbekh a jsem rád, že si naše národy k sobě vždycky našly cestu,“ řekl 14. dalajláma v červenci 2012 Brontosaurům v Himálajích.

    K tomu, aby Brontosauři v Himálajích dokončili plán rozvoje školy Spring Dales Public School shánějí 500 Himálajských patronů z ČR. Himálajské patrony propojují co nejblíže s obyvateli vesnice Mulbekh pravidelnými e-maily nebo zajištěním cest do Malého Tibetu, díky kterým se mohou patroni sejít s podporovanou komunitou (například dobrovolnictví ve škole, návštěva kurzu základů buddhismu nebo tibetské medicíny). Himálajské patrony navštěvují v ČR například buddhističtí učitelé nebo mistři tibetské medicíny, aby je za odměnu seznámili se základy jejich řemesla.

    Jezero Pangong v Malém Tibetu, Ladakh, severní Indie (foto z archivu Brontosaurů v Himálajích)„Myslím si, že Češi jsou mnohem dále v technických oborech a Tibeťané zase v duchovní a spirituální rovině. Také je obdivuhodná tradice a systém jejich medicíny, popřípadě to, jak pečlivě dbají na mezilidské vztahy. Jsem přesvědčen, že si máme vzájemně co předat a přál bych si, abychom tím přispěli k odkazu přátelství Václava Havla a dalajlámy a drželi jej aktivní i v současné době,“ říká předseda Jiří Sázel.

    Jedním z prvních kroků, který udělal Václav Havel po skončení okupace, bylo pozvání 14. dalajlámy na návštěvu naší republiky. Stal se tak prvním státníkem na světě, který ho pozval a setkal se s ním, a inspiroval tím ostatní státníky po světě, kteří se také s dalajlámou začali setkávat. Tento čin stvrdil přátelství a propojení našich národů a také vyslal silnou zprávu, za jakými hodnotami Češi stojí.

    Brontosauři v Himálajích se setkávají s dalajlámou pravidelně od roku 2010. Tehdy v září dalajláma poprvé osobně navštívil podporovanou školu. V červenci 2011 mu brontosauři představili rozvojový plán tamní školy a dalajláma se jej rozhodl finančně podporovat.

    Škola v Malém Tibetu (foto Jakub Trnčák)V listopadu 2011 předal Václav Havel dalajlámovi poděkování od brontosaurů, že se rozhodl rozvojový plán finančně podporovat. V červenci 2012 dalajláma poskytl brontosaurům rozhovor pro dokumentární film o dobrovolnictví Dobré úmysly. V srpnu 2013 si vyslechl report ze stavby nových školních budov a v červenci 2014 získali Brontosauři v Himálajích požehnání k otevření nových školních budov, které osobně otevřel jeho nejmladší bratr v srpnu 2015.

    Na stavbě nové školy v indickém Mulbekhu (foto z archivu Brontosaurů v Himálajích)„Se školou spolupracujeme od roku 2008, kdy jsme tam poprvé pomáhali jako dobrovolníci na základě pozvánky tamního ředitele. Postupem času jsme spolupráci rozvíjeli a dělali více a více projektů. V současnosti chodí do školy 240 dětí, což je oproti osmi desítkám dětí z roku 2008 trojnásobně více. Tento rok dosáhla jedna ze studentek nejlepších výsledků na konci desáté třídy (obdoba naší státní maturity) mezi 2700 studenty z celého okresu Kargil. Ve škole zavedli pravidelnou meditaci každou sobotu a od státu dostali povolení k provozu na dalších pět let, což je poprvé od založení školy v roce 1992.
    Školu tento rok navštívila stovka lidí z Česka; mohli se podívat, jak se škole daří, pomoci zde jako dobrovolník nebo se účastnit různých kurzů, které škola pořádá,“ vysvětluje Jiří Sázel. „Na druhou stranu nám dlouho trvalo, než jsme si začali s tamními obyvateli vzájemně rozumět. Například je bylo třeba přesvědčit, že my jsme tam proto, abychom jim pomohli – a že nás nemusejí jenom hostit… Nebo také nějakou dobu trvalo, než jsme je naučili, proč lidi z ČR pomáhají – například bylo třeba přesvědčit skupinu dobrovolníků, aby se vzájemně neosočovali, kdo z nich pomáhá lépe,“ dodává Jiří Sázel.

    Brontosauři v Himálajích - printscreen webu„Obdivuji co jste dokázali a závidím vám váš projekt,“ svěřil se zástupcům Brontosaurů v Himálajích Tomáš Vyhnálek, hlavní fundraiser Člověka v tísni. Jana Ledvinová, ředitelka českého centra fundraisingu s pětatřicetiletou praxí v neziskovém sektoru, vzdělávání a rozvojové pomoci, řekla Brontosaurům v Himálajích: „Ještě nikdy jsem nespolupracovala s organizací, která by rozvojovou pomoc dělala tak kvalitně.“<br „Pokud vám záleží na tibetské kultuře a taky na tom, za jakými hodnotami Češi stojí, můžete se přidat ke skupině Himálajských patronů, kterých je v současnosti 270. Jsem pevně přesvědčen, že od Tibeťanů se můžeme inspirovat, a proto by nám mělo záležet na tom, aby si z tradiční kultury vzali do její budoucí podoby to nejlepší,“ uzavírá Jiří Sázel.


    Více informací naleznete na www.brontosaurivhimalajich.cz


    #dalajlama #hnutibrontosaurus #brontosaurivhimalajich

    Autor