Nová ministryně školství Kateřina Valachová se ujímá svého úřadu ve chvíli, kdy je pohled veřejnosti na směřování českého školství značně nejednotný.

    Téměř čtyřicet procent populace totiž není přesvědčeno o tom, že se školství ubírá správným směrem. Česká veřejnost je zároveň rozdělena i v názoru na přínos role státu ve vzdělávání, neboť jen dva z pěti Čechů si myslí, že úroveň vzdělávání na českých základních školách je dobrá.

    Svědčí o tom výsledky aktuálního průzkumu provedeného agenturou Ipsos pro Business Leaders Forum (BLF). Byly prezentovány v červnu 2015 na slavnostním zakončení projektu Mentoring začínajících učitelů.

    S tezí, že zdejší školství obecně směřuje dobrým směrem, souhlasí 32% lidí a 39% nikoli. Výroku, že se stát snaží zvyšovat kvalitu vzdělávání v ČR, pak nyní přitakává 36% a odmítá ho 34% respondentů. Zbývající část lidí zapojených do průzkumu buď zastává neutrální stanovisko, nebo se neumí k otázce vyjádřit. Své pochybnosti stran vývoje tuzemského školství přitom dávají častěji najevo lidé vysokoškolsky vzdělaní, studenti a pak lidé starší 51 let.

    „V dnešní době orientované na výkon ještě více roste význam vzdělávání. Jsou to právě učitelé, kteří ovlivňují budoucnost dalších generací. Obecným trendem je, že mladí učitelé často ze škol odcházejí do jiných oborů, pokud do učitelské praxe vůbec nastoupí, což představuje významný problém v kontextu stárnoucí učitelské populace,“ vysvětluje Vladimíra Bendová, ředitelka BLF pro Česko. K příčinám, proč tomu tak je, se podle ní řadí platové ohodnocení učitelů, nedostatek nástrojů k jejich dalšímu rozvoji a byrokratická zátěž, kterou pedagogové pociťují.

    Kateřina Valachová nastupuje do funkce s vírou, že bude pokračovat v plnění hlavních úkolů obsažených v programovém prohlášení vlády. Chce pokračovat mj. i v navyšování platů pedagogických a nepedagogických pracovníků a v podpoře jejich dalšího vzdělávání. „Nastavím kariérní řád pro učitele s jasnou motivační složkou na ohodnocení,“ uvedla nedávno v prohlášení uveřejněném na vládním webu.

    Zároveň se netají tím, že péče o kvalitu českého školství bude státní pokladnu něco stát. O poskytnutí dodatečných peněžních prostředků proto hodlá jednat s ministrem financí Andrejem Babišem. Ten bude chtít vědět, na co přesně chce ministryně školství peníze použít. Česká televize v této souvislosti uvedla, že konkrétní částka má podle ministra financí vzejít z dohody všech resortů v rámci deficitu, který si vláda stanovila. „Určitě potřebujeme, aby učitelé měli dobré platy. Na druhé straně je potřeba udělat reformu,“ citovala Andreje Babiše ČT.


    Kateřina Valachová
    Je absolventkou doktorského studijního programu na Masarykově univerzitě v Brně se zaměřením na ústavní právo, teorii práva a správní právo; působila jako právnička Magistrátu města Brna. Od roku 2002 do 2012 pracovala v Kanceláři veřejného ochránce práv jako vedoucí právního odboru ombudsmanů Otakara Motejla a Pavla Varvařovského. Mezi lety 2013 a 2014 zastávala pozici ředitelky legislativního odboru v Kanceláři Senátu Parlamentu ČR. Poté se stala náměstkyní ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jiřího Dienstbiera a zároveň místopředsedkyní Legislativní rady vlády.


     

    Autor