Hodnotí střediska volného času a nestátní neziskové organizace svoji činnost a jaké k tomu používají nástroje? Co je motivuje k hodnocení poskytovaných služeb?
Jaký je vztah zástupců těchto organizací k uznávání výsledků neformálního vzdělávání? Odpovědi na tyto a další otázky přináší závěrečná zpráva z Analýzy úvodního dotazníkového šetření projektu K2 v organizacích poskytujících zájmové a neformální vzdělávání.
Před zahájením každého projektu a poté i v jeho průběhu je nezbytné provést analýzy a šetření za účelem hlubšího poznání vybrané oblasti, cílové skupiny a identifikování dané problematiky. Také v rámci projektu „K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání“ provedl Národní institut dětí a mládeže (NIDM) dotazníkové šetření napříč organizacemi, jejichž hlavní činností je práce s dětmi a mládeží. Bylo zaměřeno na využívání nástrojů k hodnocení a řízení kvality a stav v oblasti uznávání výsledků neformálního vzdělávání v organizacích, které samy toto vzdělávání poskytují. Hlavním cílem šetření bylo zjistit, zdali vůbec organizace hodnotí svoji úroveň řízení a kvalitu poskytovaných služeb, a pokud ano, jaké nástroje k tomu používají, a jejich názor na problematiku uznávání neformálního vzdělávání. Výsledky šetření pak přinesly i důležitá data potřebná k celé realizaci projektu. Cílovou skupinou byla převážně střediska volného času (SVČ) a nestátní neziskové organizace dětí a mládeže nebo pracující s dětmi a mládeží (NNO), ale dotazník byl distribuován i další zainteresované veřejnosti – zástupcům státní správy či vysokých škol.
Sběr dat probíhal formou standardizovaného dotazníku v období od 5. dubna do 30. dubna 2013. Celkem bylo osloveno na 500 respondentů. Odpovědělo 134, přičemž 126 z nich bylo z organizací, které tvoří cílovou skupinu projektu K2 (70 respondentů ze SVČ a 56 z NNO). Vzhledem k množství oslovených a specifiku zkoumané problematiky lze tento počet považovat k provedení analýzy za dostatečný.
Z šetření mimo jiné vyplynulo, že hodnocení vybraných procesů v organizacích poskytujících zájmové a neformální vzdělávání není tak zcela nepopulární činnost, jak by se na první pohled mohlo zdát. Většina oslovených organizací s hodnocením buď řízení organizace, nebo poskytovaných služeb určité zkušenosti má, další by nějaký systém hodnocení uvítaly. Hlavní motivací k provádění hodnocení je pak chuť zkvalitňovat nabízené volnočasové aktivity a poznávat silné a slabé stránky organizace. V případě středisek volného času je to ještě konkurenceschopnost.
Další podrobná zjištění z oblasti hodnocení činnosti v organizacích neformálního vzdělávání a k problematice uznávání neformálního vzdělávání naleznete ve zprávě z šetření.
Realizátory dvouletého projektu K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání (www.ka2.cz) jsou od října 2012 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut dětí a mládeže. Je koncipován jako individuální projekt národní v celkové výši 57 665 324 Kč (spolufinancuje jej Evropský sociální fond a státní rozpočet České republiky). Jeho cílem je podpořit kvalitu organizací a konkurenceschopnost účastníků neformálního vzdělávání. Směřuje do oblasti nestátních neziskových organizací dětí a mládeže nebo pracujících s dětmi a mládeží a školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
Vlasta Kohoutová, PR specialistka projektu K2