Dobrovolní vedoucí z Duhy Klubáci analyzovali aktivity mezi stovkou mladých lidí.
Víte, že nejlákavější aktivitou ve volném čase je pro děti a mládež ve Frenštátě pod Radhoštěm a okolí paintball, naopak nejméně lákavé jsou deskové hry? Že kromě osobního nebo kamarádova doporučení tuto věkovou skupinu účinně osloví také barevný leták a video? Že i obyčejná SMS zpráva či klasický dopis je účinnější než černobílý leták? Nebo také, že nadpoloviční většina dětí a mládeže by ráda pozměnila trávení svého volného času a byla více se svými kamarády?
To vše zjistil náš frenštátský oddíl Duha Klubáci.
Ve dnech mezi 30. dubnem a 4. květnem letošního roku jsme provedli na školách ve Frenštátě p. R. a Trojanovicích dotazníkový průzkum mezi dětmi a mládeží ve věku 12 až 16 let. Průzkum se týkal možností a forem trávení jejich volného času. Děti odpovídaly na otázky typu, jak nejraději tráví svůj volný čas, zda by chtěly zkusit něco nového, jestli je nabídka volnočasových aktivit ve městě a okolí dostatečná, jak nejraději komunikují nebo například jaká forma propagace je jim nejbližší a nejvíce na ně zapůsobí.
Z celkového počtu 106 žáků se průzkumu zúčastnilo 61 dívek a 45 chlapců. Největší zastoupení pak mají šestnáctiletí, kterých bylo 28% z celkového počtu dotazovaných. Z průzkumu vyplývá, že ve volném čase zcela nejoblíbenější činností je trávení společného času s kamarády a sport. Zajímavým zjištěním je také to, že například procházky do přírody jsou dnes stále oblíbené, oblíbenější než hry na PC a internet. Nejméně oblíbenou volnočasovou aktivitou je učení.
Způsob trávení svého volného času by nejraději pozměnilo 55% respondentů. A a z nich 98,15% (všichni kromě dvou lidí) by rádo trávilo více svého času s kamarády. Více sportu by uvítalo přes 90% dotazovaných. Ve výčtu nejlákavějších aktivit vede paintball. Pomyslné druhé místo získalo sjíždění řeky (vodáctví) a třetí jsou výlety pod stanem. Vyzkoušet si deskové hry naopak dnešní mládež ve Frenštátě a okolí neláká.
Z našeho průzkumu dále vyplývá, že i v době nesčetných forem komunikace je stále nejvíce preferovaná ta osobní. Velké přízni se však těší také mobilní telefon a nejnovější trend sociálních sítí v čele s Facebookem. Klasická pošta je oblíbená nejméně, na paty jí ale šlape kdysi dříve oblíbené ICQ.
Stejně jako u komunikace, tak i v případě propagace dávají děti a mládež do 16 let osobní propagaci přednost, případně se nechají ovlivnit doporučením jejich kamarádů. Mimo těchto forem je osloví také video a barevný leták. Ten černobílý zase figuruje na opačném konci žebříčku, efektivnější propagaci představuje i dopis nebo SMS.