Projekt Nenech sebou zametat! seznamuje zábavnou a zajímavou metodou děti a mládež o Úmluvě o právech dítěte, šikaně a kyberšikaně…
Závěrečná konference projektu proběhla dne 13.března 2012 v Praze. Její součástí byla panelová diskuze, v rámci níž bylo vytvořeno závěrečné stanovisko na základě výsledků výzkumu. Hosty panelové diskuze byli: Jana Votavová, MuDr. Eva Vaníčková, Jaroslav Valůch a Jiří Vítek.
Projekt se drží hesla – mladí pro mladé, a proto, jak projektový tým, tak proškolení lektoři jsou mladí lidé, kteří své vrstevníky informují, co je to vůbec Úmluva o právech dítěte nebo na koho se obrátit v případě šikanování či kyberšikanování. Nejde o to účastníky workshopů pouze informovat o tom, jaká mají práva, ale i povinnosti, a jaká možná porušování práv existují.
Cílem není pouze „nalévání“ informací tak, jak to v mnoha případech ve školách bývá. V průběhu workshopu si účastníci vyplňují pracovní list, diskutují s lektory, sledují videa a mladší děti hrají hry spojené s tématy, kterými se projekt zabývá.
V této době Nenech sebou zametat! probíhá v 7 krajích (Praha, Ústecký, Zlínský, Olomoucký, Pardubický Jihomoravský a Moravskoslezský) a počet účastníků všech workshopů přesáhl číslo osm set (žáci 4. ročníků ZŠ až 2. ročníků SŠ). Každá škola (popřípadě sami žáci) má možnost si sama vybrat, kterou kombinaci témat pro své studenty preferuje. Úmluva o právech dítěte je zanesena jako úvodní část každého workshopu, ale hlavní témata – šikana a kyberšikana jsou volitelná.
Celý projekt vznikl v únoru roku 2011v rámci Národního parlamentu dětí a mládeže, a nyní se po závěrečné konferenci připravuje přejít do další fáze.
Projektový tým doufá, že se podaří alespoň z části jejich cílů dosáhnout a zvýšit tím povědomí o těchto tématech mezi dnešní mládeží.
Stanovisko projektu Nenech sebou zametat!
Závěrečná konference 13. 3. 2012, Praha
Úmluva o právech dítěte
Úmluva o právech dítěte by měla být povinně zakotvena v osnovách MŠMT, a to pro 6. až 7. ročníky základních škol. Měl by být kladen důraz na tato práva: právo na rodinu, vzdělání, soukromí, přístup k informacím, náboženské vyznání, vlastní názor, zachování totožnosti, nejlepší zájem dítěte, volný čas či svobodu sdružování. Dále musí být zmíněny zákazy nezákonného přemisťování, oddělení od rodičů, diskriminace, dětské práce či účasti dětí v ozbrojených konfliktech.
Zmíněny musí být i povinnosti vyplývající z těchto práv.
K dalšímu prohlubování znalostí o lidskoprávních dokumentech má docházet na střední škole.
Z dotazníkového šetření vyplynul zvýšený zájem ze strany dětí a mládeže o toto téma, a proto považujeme za vhodné seznamovat s ním interaktivně – např. formou workshopů, počítačových her, mobilních aplikací či internetových webů sloužících k rozšíření povědomí dnešních dětí a mládeže o lidských právech.
Šikana, Kyberšikana
Každý žák ZŠ by měl absolvovat hodinu nebo workshop zaměřený na téma šikana a kyberšikana. Tato témata by měla být povinně zakotvena ve výuce na všech typech základních škol, z důvodu přibývajících případů šikanování a kyberšikanování.
Z dotazníkového šetření vyplývá, že pouze 9% respondentů by se obrátilo v případě šikanovaní nebo kyberšikanování na výchovného poradce, a proto shledáváme za důležité, aby každý žák znal kvalifikovanou osobu (výchovného poradce nebo jiného odborníka na škole zabývající se těmito tématy a jeho řešením), který by mu mohl pomoci.
Necelá polovina (49%) dětí by se v případě šikanování a kyberšikanování obrátila na rodiče nebo prarodiče, což považujeme za pozitivní. Myslíme si ale, že rodiče jsou málo proškolení v řešení těchto témat a mohli by situaci zhoršit. Proto navrhujeme uskutečnit preventivní workshopy/kurzy pro rodiče.
Z dotazníkového šetření vyplynul zvýšený zájem ze strany dětí a mládeže o toto téma, a proto považujeme za vhodné seznamovat s ním také interaktivně – např. formou workshopů, počítačových her, mobilních aplikací či internetových webů.
86% respondentů odpovědělo, že se na workshopu projektu Nenech sebou zametat!, dozvědělo nové informace. Proto se domníváme, že výuka o těchto tématech je většinou nedostatečná a je potřeba ji začlenit do výuky.
Toto stanovisko vzniklo v rámci Závěrečné konference projektu Nenech sebou zametat! dne 13. 3. 2012. Stanovisko vytvářeli účastníci projektu ve věku 12- 19 let.
Cílem projektu Nenech sebou zametat! je prostřednictvím workshopů neformálně vzdělávat děti a mládež ( 4. ročník ZŠ- až 2. ročník SŠ) o Úmluvě o právech dítěte, šikaně a kyberšikana, a poukázat na možná rizika spojená s touto problematikou a na možnosti jak se bránit. Tyto workshopy vedou sami děti a mládež, a to z důvodu, že poté během workshopu probíhá větší interakce mezi mladými (mnohdy vrstevníky).