Sociální sítě se velmi rychle a razantně staly součástí životů zejména mladých lidí. Přímo nebo nepřímo ovlivňují naše názory, jedněmi jsou odmítány jako zlo a jiní jejich příchod bez výhrad vítají. Skutečnost je taková, že více než 3 500 000 Čechů má na Facebooku svůj profil, přes 60 000 česky mluvících uživatelů zkouší zkušební provoz Google+ a na Twiteru je přes 40 000 „českých“ účtů. V jakém vztahu jsou sociální sítě a sdružení dětí a mládeže se ptala naše dotazníková anketa ČRDM.
Před měsícem jsme na e-mailové adresy členských sdružení ČRDM poslali žádost o vyplnění krátkého dotazníku SDRUŽENÍ A SOCIÁLNÍ SÍTĚ – www.adam.cz/showpage.php?name=dotaznik-soc-site k tématu Sociální sítě: www.adam.cz/tema-socialni-sit.html.
Přišlo nám 14 vyplněných dotazníků s poznatky sdružení k používání a propagaci sociálních sítí ve sdruženích dětí a mládeže.
SDRUŽENÍ A SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Na otázku „Využíváte ve vašem sdružení sociální, komunitní sítě na internetu (Facebook, YouTube, lide.cz, spoluzaci.cz, Myspace, Twitter,…) pro komunikaci s členy a příznivci vašeho sdružení?“ odpovědělo 79 % (11) dotazovaných ANO a 21 % (3) NE.
Dotazovaní v případě ANO uvedli tyto důvody:
* Většina mladých lidí (cílová skupina) dnes používá sociální sítě.
* Jednoduché rozhraní pro sdílení (nejen) multimediálního obsahu.
* Nejrychlejší cesta informovat lidi.
* Mladí nyní raději komunikují přes sociální sítě než pomocí mailu. Komunikace s nimi je pak flexibilnější a rychlejší. * Je to nejrychlejší způsob, většina lidí z našeho sdružení tento způsob oceňuje.
* Využívají je uživatelé našich služeb. Prostřednictvím sociální sítí zveme uživatele na akce a občas nám napíší se svou situací, kterou pak řešíme na službě.
* O naší činnosti se dozvídají i ti, na něž bychom neměli kontakt
* Ano, ale spíše méně, hlavně se zaměřujeme na veřejnost.
U odpovědi NE byly uvedeny tyto důvody:
* Internetové stránky a osobní kontakt stačí.
* Sociální sítě nejsou příliš důvěryhodná a bezpečná záležitost.
Další otázka zněla: „Využíváte ve sdružení sociální, komunitní sítě na internetu pro komunikaci a prezentaci směřující k veřejnosti?“ Zde byl stejný poměr odpovědí – 79 % (11) ANO a 21 % (3) NE.
U odpovědí ANO dotazovaní připsali:
* Facebook má celkem propracovaný systém cílení reklamy podle zadaných kritérií.
* Většina mladých lidí používá sociální sítě.
* Je to levná reklama a peníze nejsou.
* Nám to přijde efektivnější a nyní i zcela běžné.
* Máme technické problémy s našimi webovými stránkami a tak sociální sítě jsou pro nás jednodušší pro naši prezentaci.
* Info o vícedenních akcích, provozní doba služeb, pozvánky na specifické programy.
* Jako propagaci činnosti na veřejnosti.
U odpovědí NE bylo uvedeno:
* Internetové stránky a osobní kontakt stačí. Opravdu nemáme tolik času trávit u PC a vymýšlet stále dokola prezentace (ale na různých sítích).
* Sociální sítě nejsou příliš důvěryhodná a bezpečná záležitost.
Dotazovaní dále hodnotili „přínos komunikace na sociálních, komunitních sítích pro sdružení“, a to pomocí – známek 1 – 5 (jako ve škole ) byl ohodnocen přínos jako 2,64 – tedy školních 2-. Nejvíce hodnocení bylo známkou 2.
Další dotaz „Plánujete rozšíření aktivit vašeho sdružení na sociálních, komunitních sítích?“
vybralo ANO 64 % (9) dotazovaných a 36 % (5) NE.
U souhlasných odpovědí byly uvedeny tyto důvody:
* Myslíme si, že je potřeba přizpůsobovat se době a světu mladých lidí.
* Zatím nevyužívám dostatečně jejich potenciál.
* Ještě je nevyužíváme dost dostatečně.
* Na Facebooku např. uvádíme upoutávky na články, které vycházejí v našem Magazínu eKamarád či další novinky z našich webů, popř., pozvánky na některé akce pro veřejnost.
* Ano, znamená spíše ano – uvidíme, jaký bude vývoj v používání těchto sítí, zda se objeví nové nástroje apod.
U nesouhlasných odpovědí byly uvedeny tyto důvody:
* Prozatím využíváme především Facebook, máme i stránku na Twitteru, ale tu zatím příliš nevyužíváme. Necháváme to otevřené.
* Internetové stránky a osobní kontakt stačí. Opravdu nemáme tolik času trávit u PC a vymýšlet stále dokola prezentace (ale na různých sítích).
* Sociální sítě nejsou příliš důvěryhodná a bezpečná záležitost.
Necháváme na každém čtenáři interpretaci výsledku tohoto dotazníku a rádi přijmeme Vaše názory, pokud se k tomuto tématu chcete vyjádřit, ať na ADAMu nebo ve zpravodaji ARCHA.
Váš článek, sloupek, vaše stanovisko… nám pošlete na e-mailovou adresu adam@crdm.cz, archa@crdm.cz.
Děkujeme za spolupráci těmto respondentům:
ŽIVOT TROCHU JINAK
Mládež Českého červeného kříže
Občanské sdružení DC
Lípa 2
Duha – Participace
Občanské sružení Rokršti
Junák
ZIP Zábava Informace Poradenství a pomoc
Český svaz chovatelů
Informační centrum oddílů a klubů o.s.
Sdružení přátel Jaroslava Foglara
Duha
Duha ARNIKA
DUHA RYSI