(Hodnotové orientace – dílčí výstupy č. 3)
Rodiče, učitelé/ky nebo třeba kamarádi/ky patří mezi důležité osobnosti v životech dětí. Vybrali jsme jedenáct vlastností a děti jsme nechali vyjádřit se, zda podle nich tito lidé danou vlastnost mají, nebo nemají.
Tak například o mamince a tatínkovi si myslí, že jsou přibližně stejně chytří (77 % x 74 %), ale maminku oproti tatínkovi vnímají jako hodnější, nežli tatínek (86 % x 59 %) nebo tak, že jim spíše pomůže (82 % x 68 %). Tatínek je podle dětí vnímán jako přísnější, než-li maminka (59 % a 38 %), ale na druhou stranu je s ním zase větší zábava (70 % x 54 %).
Na největším kamarádovi si děti nejvíce cení toho, že je s ním oproti rodičům větší zábava, ale například to, že je hodný, si myslí pouze 63 % dotázaných (stejně jako u tatínka), a to, že nikdy nelže, uvedlo dokonce jen 31 % dotázaných dětí.
O svých vyučujících si děti myslí, že jsou chytří v 72 %, což je v těsném závěsu za rodiči, ale dále si o nich ve srovnání s rodiči nebo kamarádem příliš mnoho pozitivního nemyslí. Překvapivé je, že pouze 31 % dotázaných dětí uvedlo, že jim jejich učitel/učitelka důvěřuje a 33 % si myslí, že nikdy nelže.
V závěrečné zprávě se na tyto otázky podíváme poněkud detailněji. Respondenti budou rozděleni do tří věkových kategorií (6 – 9, 10 – 12, 13 – 15 let) a také budou děleni podle vybraných sociodemografických charakteristik a dalších znaků.
Poté budeme moci vyvozovat konkrétnější závěry. Je na co se těšit.
Miroslav Bocan, garant výzkumů