Zdá se vám v některých momentech, že přes všechny snahy a dobré úmysly na obou stranách „pole“ ještě stále není oblast dobrovolné práce s dětmi a mládeží státní správou dostatečně doceněna a podporována? Zajisté ještě nežijeme v ideální společnosti, a proto budou mít organizace, které zastupují společenské zájmy občanských sdružení dětí a mládeže, jako jsou krajské rady dětí a mládeže a na celostátní úrovni ČRDM, ještě dlouho plné ruce práce.
Když se člověk rozhlédne u sousedů, zjistí, že se takové problémy nevyhýbají ani jiným zemím. A to dokonce takovým, o kterých máme představu, že jejich občanská společnost je vyvinutá tak, že jim se něco takového nestává.
V SRN se v poslední době zabývají ve větší míře dobrovolnictvím. Důvodem je nejenom nadcházející evropský rok dobrovolnických činností, ale i plánované zkrácení povinné vojenské služby, které bude mít dopad mj. na zajištění některých pomocných pozic v sociálních službách. Spor se rozhořel o výklad zákona o dobrovolnické službě mládeže (Jugendfreiwilligendienste), která by se dala nejlépe přirovnat k českému akreditovanému typu podle zákona pod patronátem Ministerstva vnitra.(1)
Spolkové ministerstvo financí totiž začalo po organizacích dětí a mládeže požadovat, aby odváděla z této činnosti DPH. A to navzdory tomu, že je práce s dětmi a mládeží jako jednoznačná vzdělávací nabídka od DPH jiným zákonem osvobozena. Byrokrati argumentují tím, že mladí lidé jsou zařazeni na praktickou část dobrovolnické služby často v zařízeních, která přímo nepatří organizaci, jako sociální, kulturní, enviromentální apod. Úředníci to totiž vidí jako „zapůjčovaní zaměstnanců“. Bavorský kruh mládeže jako jeden nejsilnějších zastánců osvobození dobrovolnické služby od DPH argumentuje zejména tím, že se jedná o řízený proces se vzdělávacím záměrem a pedagogickým doprovodem dobrovolníka – a v souladu se zákonem jsou takové pozice plánovány tak, aby nenahrazovaly pracovní místa. Pikantní je, že právě o tom, zda DPH ano či ne, příslušný speciální zákon mlčí. A tak se dá čekat ještě po nějakou dobu souboj obou táborů. Nepokrytě straním těm, kteří chtějí, aby se aplikoval tzv. duch zákona, a pokud je nejasnost paragrafů zákona pro úředníky matoucí, přimět zákonodárce k doplnění naprosto jednoznačné formulace.
Ve spolkovém státě Sasko se objevila i u nás poměrně známá písnička – nutnost úspor ve státním rozpočtu a škrty v oblasti finanční podpory. A má to být největší škrt od roku 1990, celých 20 % dolů! Zpráva pro celou oblast dětí a mládeže fatální a likvidační, která zvedla vlnu protestních akcí. Došlo by k narušení pravidelné činnosti členů sdružení, oblast vzdělávání a mezinárodních projektů by nebyla pokryta vůbec. Také by to znamenalo zrušení nejméně 600 dobrovolnických míst v rámci dobrovolnické služby mládeže.
Argumentů, proč je takový tvrdý zásah ve svém důsledku špatný také pro stát, je určitě dost. Logika pro smysluplnost krácení financí je ještě slabší, když si uvědomíme, že práce s dětmi a mládeží je v německé legislativě chápána v jasném spojení s úkoly samotného státu, totiž jako zajištění sociální prevence. A když nebude prevence dostatečná, koho to pak bude stát víc? Pokud máte v sousedním Sasku partnerské organizace, nezapomeňte je podpořit třeba jen vlídným slovem.
Máme totiž i přes některé odlišnosti práce s dětmi a mládeží v Německu stále mnohem více společného.
Zdroj: Jugendnachrichten 2/2010, časopis Bavorského kruhu mládeže
(1) – Obvyklé dobrovolnictví na principu členství se nazývá odlišně – Ehrenamt (doslova „čestný úřad“)