Účastníci českého Youth Eventu (YE), proběhnuvšího ve dnech 2. – 5. června 2009 v Praze, se zabývali hodnocením nové Strategie EU pro mládež. V závěrech vzešlých z celkem pěti tematických workshopů (zabývajících se jedním či více z celkových osmi hlavních témat Strategie) nastínili, co současné formulaci Strategie podle nich schází. Jakkoli jsou závěry jednání pracovních skupin Youth Eventu ze samotné podstaty absolutně neporovnatelné s čímkoli, dá se vysledovat jistá podobnost s českou Koncepcí státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007 – 2013, především jde-li o témata, priority a terminologii.
Celkově lze říci, že Česká Republika je ve své Koncepci neuvěřitelně progresivní, neboť tato obsahuje množství bodů, jejichž absenci vytýkají závěry Youth Eventu nové Strategii EU. Účastníci Youth Eventu volají např. po vyšší informovanosti mládeže, zajištění větší mobility mladých lidí v rámci EU i mimo něj, zlepšení v oblasti uznávání neformálního vzdělávání – toto vše česká Koncepce obsahuje.
Česká Koncepce je také velice komplexní – dotýká se téměř dvaceti témat. V závěrech z Youth Eventu se hovoří o potřebě zahrnutí dalších prioritních oblastí do Strategie EU, jedná se však o oblasti jiné než ty, kterými se zabývá Koncepce. U jednotlivých tematických oblastí YE je skutečně vidět velké prolínání s českou Koncepcí, závěry Youth Eventu však volají spíše po změnách a aktivitě na úrovni Evropských společenství, zatímco Koncepce je už ze samotné podstaty věci cílena dovnitř daného státu, tedy České republiky.
Závěry Youth Eventu taktéž – opět ze samotné podstaty – jdou spíše po povrchu a přinášejí obecná doporučení, což nutně odpovídá skutečnosti, že účastníky Youth Eventu byli mladí lidé, jichž se politiky mládeže přímo dotýkají, oni sami však nejsou za jejich konstruování zodpovědní. Česká Koncepce jde mnohem více do hloubky ohledně navrhovaných opatření (dokonce v intersektorální perspektivě), je podstatně konkrétnější, což naprosto odpovídá tomu, že byla vytvářena odborníky v dané oblasti.
Jde-li o konkrétní návrhy, v nichž se závěry YE a Koncepce prolínají, lze zmínit například:
– Požadavek na zvýšení informovanosti mladých lidí prostřednictvím využívání moderních komunikačních technologií, přičemž důraz musí být kladen na kvalitu poskytovaných informací;
– Důraz na smysluplné využívání volného času dětí a mladých lidí, především prostřednictvím podpory nestátních neziskových organizací pracujících s cílovou skupinou;
– Požadavek všestranného rozvoje mladých lidí s důrazem na individuální predispozice a zájmy prostřednictvím jak formálního, tak neformálního vzdělávání;
– Požadavek na zlepšení zaměstnatelnosti mladých lidí, především prostřednictvím spolupráce mezi klíčovými aktéry na trhu práce, tj. vzdělávací sférou a zaměstnavateli;
– Požadavek na uznávání a formalizaci výsledků neformálního vzdělávání a dobrovolnictví;
– Důraz na zkvalitnění participace mladých lidí ve veřejném životě např. prostřednictvím větší otevřenosti orgánů státní správy a samosprávy na všech úrovních.