„Pokud si definujeme základní rysy neformálního vzdělávání, jako je například dobrovolnost, skupinové sdílení zkušeností (i mezigenerační), flexibilita nebo přístupnost každému, musíme jednoznačně dojít k závěru, že zásadním hráčem na poli neformálního vzdělávání jsou především neziskové organizace, které se věnují dětem a mládeži,“ napsal Jan Burda ve svém příspěvku pro třetí letošní číslo zpravodaje Archa. Náměstek ředitele Národního institutu dětí a mládeže (NIDM) ho nazval Vzděláváme (se) také mimo školu a jeho textem na šesté straně Archy začíná blok článků na téma Neformální vzdělávání v dětských organizacích.

    Pravděpodobně jste zaznamenali, že Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) si na 28. valném shromáždění, konaném 17. dubna 2008, zvolila nového, v pořadí třetího předsedu. Po Janě Vohralíkové (YMCA) a Pavlu Trantinovi (Junák) v čele ČRDM stanul woodcrafter Aleš Sedláček (Liga lesní moudrosti). Průběh volebního valného shromáždění je na prvních stránkách Archy celkem podrobně popsán a s ohledem na jeho význam najdou čtenáři výjimečně také místo tradičního úvodního fejetonu Marie Molkové blahopřání nově zvolenému předsedovi ČRDM z počítačové klávesnice Tomáše Novotného.

    Pokud jde o již zmíněné ústřední téma, se svými zkušenostmi, názory a postřehy do Archy přispělo hned několik dětských a mládežnických organizací. Čtenáři se tak mohou seznámit s principy neformálního vzdělávání v Gaudolinu (Jiří Urbášek), dozvědět se, jaký je vzdělávací systém Junáka (Michaela Vrábelová) či jak vypadá školení vedoucích programu EDIE (Dana Dvořáková). Stránky Archy poskytly prostor také pro ohlédnutí za zkouškami hasičů z Moravské hasičské jednoty (Rudolf Valášek) a své místo tam našla i krátká tomícká poznámka k neformálnímu vzdělávání v dětských sdruženích (Jana Dvořáčková). Asociace TOM tentokrát Archu obeslala i obsáhlejším analytickým textem nazvaným Neziskové vzdělávání – máme budoucnost? (Michal Janoušek). Tématu čísla odpovídá i stať zástupkyně ředitele NIDM pro projektovou činnost Ireny Obrusníkové Bude zájmové a neformální vzdělávání podpořeno z EFS?, zevrubně informující o tříletém individuálním národním projektu nazvaném Klíče pro život aneb Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání; text opatřil svojí poznámkou Pavel Trantina.

    V rubrice Představujeme přináší nová Archa pod titulkem Prázdninová škola Lipnice – zážitkem pro život profil dalšího ze svých členských sdružení. „Posláním PŠL je prostřednictvím výchovy zážitkem pomáhat lidem v hledání hlubšího vztahu k sobě, druhým lidem i okolnímu světu. Hlavním cílem její činnosti – zejména výchovných a vzdělávacích kurzů – je aktivní přístup k životu, výchova k odpovědnosti, společenské angažovanosti a podněcování osobního růstu,“ charakterizuje „Prázdninovku“ Lucie Škáchová. Konstatuje mimo jiné, že zážitkovou pedagogiku jako metodu učení, výchovy a rozvoje osobnosti PŠL vytváří, zdokonaluje a nabízí více než třicet let; z jejích zdrojů a zkušeností čerpají mnozí pokračovatelé a neziskové i komerční organizace zaměřené na rekreaci, volný čas a výchovu v přírodě.

    Čtenáři Archy se rovněž dozvědí, jak pořadatelé představili 10. ročník Bambiriády; zpravodajský materiál, zachycující tiskovou konferenci ČRDM na ministerstvu školství, doplňuje článek ředitelky kanceláře ČRDM Michaely Přílepkové Bambiriáda letos opět bude mezinárodní. Archa také publikuje zprávu Dětské tiskové agentury o tom, že profesorka gymnázia v Bučovicích Emílie Kostrbová získala všechny Ámose – takového úspěchu někdo dosáhl poprvé v patnáctileté historii známé ankety o nejoblíbenějšího pedagoga. Čtenáři se dozvědí i to, že Posádkové velitelství Praha udělilo koncem března svůj Pamětní odznak Blance Liškové z ČRDM, a že v závěru první dubnové dekády na tiskové konferenci Pionýr spustil 4. ročník kampaně k letním táborům. Předposlední stránka čísla přináší svědectví o následcích řádění vichřice Emma, která se nevyhnula ani táborovým základnám, a na zadní straně obálky pokračuje volný cyklus vzpomínek na deset pestrých let České rady dětí a mládeže. tentokrát mozaikou sestavenou z úryvků vybraných z Archy z let 2002 – 2003.

    Těm, kteří sledují Archu pravidelně, asi neunikne malý experiment: třetí číslo letošního ročníku zpravodaje ČRDM má oproti až dosud obvyklým dvěma čtyři barevné stránky (vnější i vnitřní strany obálky). Černobílý obsah uvnitř sešitu je graficky tu a tam zvýrazněn jednou doplňkovou barvou. V tištěné podobě je zelená, v elektronické verzi modrá – berte to, prosím, jako barevnou mutaci.

    Ve formátu PDF si můžete Archu č. 3/2008 prohlédnout ZDE.


    Témata zpravodaje ARCHA v roce 2008:

    Číslo 1 – Dětská sdružení jako záchytný bod (31. 1.)
    Číslo 2 – Děti a média (12. 3.)
    Číslo 3 – Neformální vzdělávání v dětských sdruženích (16. 4.)
    Číslo 4 – Bambiriáda 2008 (9. 6.)
    Číslo 5 – Až se zima zeptá, co jsme dělali v létě… (20. 8.)
    Číslo 6 – Děti a mládež jako politikum? (1. 10.)
    Číslo 7 – Krajské rady dětí a mládeže (4. 11.)
    Číslo 8 – Být malou organizací? (1. 12.)

    (Datum uvedené v závorce je termínem uzávěrky příspěvků pro to které číslo.)

    Autor