„Média se pletou do života nám všem. Někdy neplánovaně, někdy proto, že sami chceme. Umí přiblížit mikrosvět, dostat nás na válečná pole i rozplakat pod tíhou emocí. Přibližují věci, které bychom nikdy nikde nepotkali. Můžeme poznat velikost moře, ale nezůstane nám slaná příchuť v ústech. Můžeme vidět boj v přímém přenosu, ale nikdy nepochopíme bolest a strach z hlavně pušky. Můžeme slyšet dětský smích či pláč…“ Úvodník Marie Molkové, nadepsaný Mediální pohádky, nechává tušit, o čem bude v druhém čísle letošní Archy řeč: o dětech a médiích.
Rozumějí mladí médiím? Mělo by se na školách vyučovat mediální výchově? Sledují mladí zpravodajství? Na tyto a další podobné otázky hledali odpovědi účastníci mediálního semináře, uspořádaného koncem února na Katolickém gymnáziu v Třebíči. Eva Fruhwirtová, autorka článku, který o něm pojednává, pochází z Rouchovan na Třebíčsku. Studuje Pedagogickou fakultu v Českých Budějovicích a šestým rokem pracuje s dětmi a mládeží. Spolupracuje s regionálními i celoplošnými médii. V agentuře Commservis.com se specializuje na public relations a školení manažerů v oblasti komunikace.
Internet si vedle svých nesmírných (pozitivních) komunikačních, herních a vzdělávacích možností představuje i skutečná rizika. Uživatelé internetu, zejména pak chatující a surfující děti a jejich rodiče, by si toho měli být vědomi – a v případě nebezpečí vědět, kde najdou pomoc. Za osvětu v dané oblasti, respektive za bezpečnější internet, hlavně pro děti se přimlouvají výstupy z tiskové konference, na níž mj. ministr vnitra odstartoval soutěž Mobilstory, určenou právě dětem a mládeži. Koho tato problematika zajímá, dočte se o ní v Arše.
„Jak ošemetný může být svět médií, ukazují následující tři věty: Co je psáno, to je dáno. Máš to tady černé na bílém. Lže, jako když tiskne. Ano, i taková jsou média. Jedni jim neochvějně věří (do posledního puntíku), jiní jejich obsah zpochybňují. Kde a jak se mohou s médii naučit zacházet děti? Teoreticky ve škole, kam pomalu proniká mediální výchova, prakticky třeba i ve svém volném čase…“ napsala Radka Páleníková v článku DTA: velké hřiště pro malé novináře. Úhel pohledu na děti a média jím dostal zase trochu jiný, rozhodně zajímavý radián.
Ústředního tématu Archy se drží i rozhovor opřený o tři otázky pro Mgr. Šárku Kuškovou, vedoucí oddělení Informačního centra pro mládež Národního institutu dětí a mládeže MŠMT, stejně jako text Jany Dvořáčkové Děti a média – potřebujeme opravdové zamyšlení. „Klademe si otázku, proč se televize nepřijede podívat na naše turistické srazy, setkání nebo tábory. Možná, že je to naše chyba, asi bychom měli sami médiím dávat různé náměty a pozvání a nenechat se odmítnout,“ uvažuje vedoucí ostravského oddílu TOM Jana Dvořáčková. Inspirací (nejen) jí může jistě být obsažný text Pavla Drábka – Dazula o tom, jak prodat dobrou činnost. Čerpá ze zkušeností skautské Šestky z Kateřinic, kde do prezentace oddílu na veřejnosti zapojili i kabelovou televizi…
„Dvojka“ Archy vám také představí Studentský klub Katolického gymnázia Halahoj, seznámí vás s tím, jak Kolping rozšířil aktivity ve Žďáru, připomene si Pátý Mezinárodní sraz turistů a poreferuje o tom, že dobrovolnice Duhy Alena Čápová dostala Křesadlo 2007. Formující byl pro mě workcamp v Německu, vzpomíná na své dobrovolnické začátky Alena Čápová v připojeném rozhovoru. V nové Arše najdete i reportážní příspěvek Tomáše Novotného, zevrubně líčící, jak byli zástupci České rady dětí a mládeže u ministra školství, a od ředitelky Kanceláře ČRDM Michaely Přílepková a místopředsedy Rady Ondřeje Šejtky se dozvíte, že od dubna začíná pro členská sdružení ČRDM fungovat další informační služba – právní servis ELSA.
Mladé zájemce o Německo a česko-německé vztahy může zaujmout kratší text Petra Vaňka, nazvaný Česky i německy, online a vesele – www.ahoj.info a těm, kteří by si rádi vyzkoušeli něco z experimentální archeologie, je určena pozvánka na Archeovíkend. Cyklus Deset pestrých let České rady dětí a mládeže. se tentokrát zaměřil na rozmezí let 2000 a 2001 a přináší několik úryvků vybraných z dobových čísel Archy.
Vložená čtyřstránková černobílá příloha upozorňuje na to, že soutěž Má vlast byla vyhlášena již potřetí a ohlíží se za jejím druhým ročníkem.
Ve formátu PDF si můžete Archu č. 2/2008 prohlédnout ZDE.
Témata zpravodaje ARCHA v roce 2008:
Číslo 1 – Dětská sdružení jako záchytný bod (31. 1.)
Číslo 2 – Děti a média (12. 3.)
Číslo 3 – Neformální vzdělávání v dětských sdruženích (16. 4.)
Číslo 4 – Bambiriáda 2008 (9. 6.)
Číslo 5 – Až se zima zeptá, co jsme dělali v létě… (20. 8.)
Číslo 6 – Děti a mládež jako politikum? (1. 10.)
Číslo 7 – Krajské rady dětí a mládeže (4. 11.)
Číslo 8 – Být malou organizací? (1. 12.)
(Datum uvedené v závorce je termínem uzávěrky příspěvků pro to které číslo.)