Plakát jubilejního 10. ročníku kampaně Ve společnosti chybí povědomí o lidech, kteří jsou ochotni věnovat peníze neziskové organizaci – scházejí tolik potřebné vzory individuálních dárců. Informační centrum neziskových organizací (ICN) proto uspořádalo v pořadí již desátou mediální kampaň 30 dní pro neziskový sektor pod mottem Každý může být hrdinou. Kampaň chce motivovat lidi k tomu, aby se nebáli podpořit vyhlédnutou neziskovou organizaci, třeba i finančně. Vyberte si, jak a komu pomůžete, vybízí ICN návštěvníky internetových stránek www.neziskovky.cz.

    Televize odvysílá spoty, připraveny jsou tzv. citylighty a barevné plakátky, na webu zase katalog neziskových organizací a ve sborníku informací rady pro případné dárce, jak při výběru té „své“ neziskové organizace postupovat.
    Ředitel ICN Marek Šedivý s moderátorkou Štěpánkou DuchkovouZájemci najdou na webu i daňový kalkulátor, pomocí něhož např. zaměstnanci zjistí, o jakou výši darované částky by si mohli snížit daňový základ. „Myslíme si, že jsme se dopracovali k tomu, že máme před sebou tu nejlepší kampaň 30 dní pro neziskový sektor , kterou jsme v historii mohli vůbec udělat,“ prohlásil na tiskové konferenci konané 2. října 2007 v Konšelském salonku pražské Novoměstské radnice ředitel ICN Marek Šedivý. S akcí je letos spojena i soutěž o nejlepší veřejně prospěšnou kampaň zadanou nestátní neziskovou organizací; nese název Žihadlo.

    Podobu televizních spotů, které kampaň provázejí, představil výkonný ředitel společnosti McCann Ericsson Praha Jan Binar. Spoty konfrontují diváky se dvěma tragickými lidskými úděly (zneužívané děvčátko, bezdomovec). „Sami sebe jsme se zeptali, co se zdá pak v noci lidem, když jejich život sám je noční můrou?“, objasnil Jan Binar základní myšlenku, s níž tvůrci spotů pracovali. Plakát jubilejního 10. ročníku kampaně Zatímco televizní část mediálně-informační kampaně má motivovat negativně (diváci se vymezí proti zlu), tisková část sází formou plakátů na pravý opak. Ukazuje, že doba heroických výkonů věhlasných osobností se zdá být sice pryč, ale nachází hrdiny novodobé: poselství plakátů je postaveno na spojení „klasického“ obrazu slavných velikánů s reálnými příběhy „obyčejných“ lidí, kteří se (v rámci neziskového sektoru) zachovali moudře a šlechetně… Obě části kampaně přitom odkazují na portál Neziskovky.cz jako na klíč k řešení některých problémů.

    Středobodem letošního projektu 30 dní… je Katalog neziskovek na zmíněném portálu. Podle ředitele Šedivého jde o produkt využitelný jak širokou veřejností, tak zástupci nejrůznějších firem ze sféry byznysu: katalog je vlastně nabídkou služeb, jež neziskové organizace poskytují. Dárcům a firmám může usnadnit orientaci v neziskovém terénu při úvahách o tom, jakou organizaci či spolek podpořit. 30 dní pro neziskový sektorVeřejnosti má sloužit jako zdroj informací a kontaktů na neziskové organizace, zabývající se celou škálou různých aktivit – krizovou a humanitární činností počínaje přes oblast náboženství a religionistiku až po životní prostředí. V sekci nazvané Sport a volný čas najdou zájemci i seznam dětských a mládežnických spolků. Jedním z údajů, který lze o tom kterém sdružení snadno zjistit, je i to, zda figuruje v Evidenci nestátních neziskových organizací na Portálu veřejné správy. „To, jestli se organizace registrovala ve veřejné databázi, která je garantovaná státem, je dalším potvrzením, že daná neziskovka je opravdu funkční,“ poznamenal ředitel ICN. Katalog je otevřen asi měsíc – od 1. září 2007 se do něj mohou neziskové organizace samy zaregistrovat. V současné době čítá přes 660 neziskových organizací; vedení ICN předpokládá, že jejich počet se během roku zvýší na dva až tři tisíce.

    Portál Neziskovky.cz nabízí pod hlavičkou Infoslužby také daňový kalkulátor, který by měl sloužit „k optimalizaci daňové povinnosti prostřednictvím darů“. Ředitelka oddělení daňových a právních služeb PricewaterhouseCoopers Lenka Mrázová upozornila, že zaměstnanec, který se rozhodne podpořit finančním darem nějakou neziskovou organizaci a chtěl by si pak o darovanou sumu snížit svůj daňový základ, musí mít na takový dar samozřejmě doklad pro mzdovou účtárnu. „Můžete odepsat minimálně tisíc korun a maximálně deset procent z daňového základu,“ upřesnila, v jakém rámci se tato možnost pohybuje. Sborník informací vydaný ICN u příležitosti letošní kampaně 30 dní… k tomu uvádí: „Každá fyzická osoba si v současnosti podle zákona o daních z příjmu může odečíst hodnotu daru ze svého základu pro výpočet daně, pokud celková hodnota darů v daném roce je větší než 2% základu daně poplatníka nebo činí alespoň 1000 Kč. Základ daně lze takto snížit až o desetinu. Doklad o daru pak stačí předat účetnímu zaměstnavatele, který je povinen zohlednit dar při zpracování ročního zúčtovaní daně zaměstnance.“

    Ředitel ICN Marek Šedivý ukazuje cenu určenou pro vítěze soutěže Žihadlo.Akci 30 dní… letos zpestří soutěž Žihadlo, v níž porota vybere nejlepší veřejně prospěšnou kampaň zadanou nestátní neziskovou organizací. „My si myslíme, že kampaně by měly popíchnout; popíchnout veřejnost, popíchnout dárce, popíchnout kohokoli k nějaké akci, protože většina veřejných kampaní řeší nějaký společenský problém. Proto jsme zvolili žihadlo,“ vysvětlil Marek Šedivý původ názvu soutěže. S ICN dlouhodobě spolupracuje operní pěvkyně Edita Adlerová.Ta ve čtyřech kategoriích (internet, televize, rozhlas a tištěná reklama) nyní obsahuje přes dvacet nominací; porota zasedne 24. října 2007. Ředitel ICN zdůraznil, že jde o svého druhu první soutěž pro zadavatele – nejde tedy o hodnocení reklamních agentur. Člen poroty, vedoucí marketingu a komunikace České televize Tomáš Přenosil doplnil, že vyhlášení výsledků Žihadla je plánováno na 1. listopad, kdy na slavnostním večeru vystoupí i operní pěvkyně Edita Adlerová se skupinou Jedličkova ústavu The Tap Tap.

    Kromě desátého ročníku kampaně připadají na letošní rok ještě další dvě výročí spjatá s ICN: patnáct let od založení společnosti a pět let existence portálu Neziskovky.cz. Ředitel Šedivý v krátké rekapitulaci upozornil, že kampaň 30 dní pro neziskový sektor vznikla v době, kdy označení „nezisková organizace“ znělo mnohým cize a podivně. Fakt, že letošní kampaň klade kromě obvyklé osvěty důraz na podporu dárcovství a vytváření vzorů chování vůči neziskovým organizacím pokládá za kvalitativní posun proti výchozímu stavu.
    Sborník informací ke kampani 30 dní… obsahuje kromě jiného i sedmibodové doporučení těm, kteří podporu nějaké z nestátních neziskových organizací zvažují. „Je tam návod, jak si vybrat seriózní neziskovku; návod k tomu, abyste ji mohli podpořit a omezili riziko, že by peníze mohly být zneužity, což je častá obava. Jsou tam body, které vás povedou k dobře fungující neziskovce,“ shrnul ředitel ICN Marek Šedivý.


    Komu darovat?

    Napadlo vás, že byste i vy chtěli něco věnovat neziskové organizaci? Pokud ano, pak vás již pravděpodobně oslovil čin některého z vašich kolegů, dárcovské aktivity vaší firmy, člověk se sbírkovou kasičkou na ulici nebo vás oslovil nějaký příběh, případně osobní zkušenost se službou poskytovanou neziskovou organizací.
    Ať už to bylo cokoliv a již dopředu nejste rozhodnuti pro konkrétní neziskovou organizaci, mám pro vás několik doporučení:

    1. Naplánujte si, kolik chcete darovat. Stanovte si předem, jak velkou částku nebo kolik času chcete na dobrou věc darovat.
    2. Informujte se. Nebojte se zeptat, pokud vás někdo osloví se žádostí o dar (na co přesně bude váš dar využit, kolik bude z vašeho daru použito na administrativní účely apod.) Darujte organizaci, kterou znáte a jíž můžete věřit.
    3. Nechte si vystavit doklad o daru/darovací smlouvu. Doklad nebo smlouva pro vás budou důležité v momentu, kdy si budete chtít odepsat dar z daňového základu.
    4. Pokud chcete, aby váš dar byl anonymní, sdělte to organizaci.
    5. Zvažte, která forma daru je pro vás nejvhodnější. Finanční dar, dobrovolná pomoc, sponzorský příspěvek… – každá forma pomoci má své výhody a nevýhody.
    6. Nezapomeňte, že můžete vždy odmítnout. Pokud nemáte z daru dobrý pocit nebo organizace nenaložila s darem podle vašich představ, můžete si vždy vybrat jinou neziskovku.
    7. Buďte iniciativní. Nečekejte, až vás některá neziskovka osloví, kontaktujte sami neziskovou organizaci, zeptejte se, jak nejlépe můžete pomoci.

    Zpracovala: Hana Prchalová, ICN
    Zdroj: 30 DNÍ PRO NEZISKOVÝ SKTOR, Každý může být hrdinou – Sborník informací 2007

    Autor