V září jsem se zúčastnil semináře More Info, More Life organizovaného Slovinskou radou mládeže ve slovinském Preddvoru. Seminář se týkal tématu PR (public relations neboli vztahy s veřejností) a marketingu v oblasti práce s mládeží. Před pár dny jsem rovněž byl na Valném shromáždění ČRDM, kde v souvislosti s daňovými asignacemi zazněl názor, že dětská sdružení, pokud mají kvalitně pracovat s dětmi a mládeží, se nemohou soustředit na propagaci a PR. Ačkoliv řada lidí odmítá PR u sdružení dětí a mládeže jako zbytečný „komerční prvek“, myslím si, že neziskové organizace potřebují také komunikovat s veřejností a znalost PR jim v tom může velice pomoci.

    Každé sdružení se musí nějakým způsobem prezentovat. Je nutné oslovit děti a mládež jako potenciální členy, je nutné hledat partnery pro jednotlivé projekty, komunikovat se státními orgány i médii. Neziskové organizace, ať už malé či velké, se bez určité propagace neobejdou. Na týdenním semináři ve Slovinsku jsem se dozvěděl mnoho rad a tipů, jak se s těmito vztahy s veřejností u neziskových organizací vypořádat co nejefektivněji. Do jednoho článku se samozřejmě nedá shrnout celý obsah semináře, ale pokusím se popsat některé zajímavé pohledy a tipy.

    Celý seminář vedl mladý lektor z Litvy, který vystudoval marketing. Na neziskový sektor se snažil přenést některé praktiky ze světa businessu. Ačkoli to mnohým může znít dosti kontroverzně, myslím si, že v určité míře to jistě neškodí. Neziskové organizace musí, stejně jako jejich „ziskové“ protějšky, pracovat efektivně, výkonně, s co nejnižšími náklady a musí brát ohled na aktuální potřeby veřejnosti.

    V oblasti ziskového sektoru funguje jednoduchý vzorec producent – konzument. V oblasti neziskového sektoru jsou činitelé tři: producent (neziskové organizace), konzument (děti, mládež atd.) a kupující (stát, nadace atd.). I zde v podstatě nabízíme jakési produkty, ale musíme dbát na dvě skupiny, konzumenty a kupující. Pro konzumenty musíme vytvořit zajímavý program, produkt a kupujícím musíme nabídnout cenu, která je za daný produkt únosná.

    Je důležité si u každého projektu definovat co nejpřesněji cílovou skupinu. Často touto cílovou skupinou není jen mládež, ale také rodiče, státní orgány, partneři, média či celá veřejnost. Poté co máme cílové skupiny definovány, musíme popřemýšlet nad tím, jak každou z těchto skupin oslovit. Je důležité si stanovit jednotlivé cíle a akce, kterými těchto cílů dosáhneme. Určitě si říkáte, že to je přeci jasné, ale je opravdu důležité si tyto věci napsat, popsat si jednotlivé kroky a akce a opravdu se jich držet. Člověk musí mít tyto cíle, cílové skupiny a akce neustále na mysli.

    U každé akce a projektu, který hodláme podniknout, je také důležité se zamyslet, zda skutečně tato akce přispívá k naplnění cílů naší organizace. Až příliš často se stává, že mnoho akcí mládežnických sdružení vypadá sice zajímavě, ale jsou tak trochu samoúčelné. Je skutečně důležité podnikat jen ty akce, které souhlasí s našimi vytyčenými cíli a k něčemu vedou. Dostatečné plánování se určitě vyplatí a pomůže nám zefektivnit naši práci.

    U konkrétních propagačních materiálů je nutné, aby byly jasné, konkrétní a co nejstručnější. Lidé jsou velmi líní a bohužel nejsou většinou ochotni číst delší texty popisující filosofii a historii naší organizace, různá prohlášení a spoustu dalších informací. Je nutné sdělit jim hned v úvodu tzv. 4W – What, When, Where, Who neboli v češtině Co, Kdy, Kde, Kdo. Musíme co nejvíce zkrátit čas potřebný k tomu, aby čtenáři našli požadované informace. To se týká letáků, plakátů, různých informačních článků i webových stránek.

    Vím, že v mnoha organizacích je těžké vyčlenit někoho, kdo by měl na starosti vztahy s veřejností, propagaci a komunikaci s médii. Každopádně je ale opravdu důležité tyto oblasti nezanedbávat. Abychom mohli sloužit veřejnosti, musí o nás veřejnost nejdříve vědět!

    Autor