S ponecháním jen jednoho cizího jazyka na českých školách počítá chystaná reforma vzdělávacích programů. Teď jsou na druhém stupni nutné dva. Druhý jazyk totiž podle autorů reformy děti zbytečně stresuje, navíc se ho ani pořádně nenaučí. Proti je ale mnoho jazykářů i hlasy ze světa byznysu.

    Pro zachování povinnosti druhého jazyka jsou i organizátoři přeshraničního projektu neformálního vzdělávání Digitálně internacionálně (foto Knoflík, z. s.)
    Pro zachování povinnosti druhého jazyka jsou i organizátoři přeshraničního projektu neformálního vzdělávání Digitálně internacionálně (foto Knoflík, z. s.)

    Podle průzkumu Eurobarometr jsou v Česku nejrozšířenějšími cizími jazyky angličtina (tu ovládá necelých 12 % obyvatel) a němčina (tu umí skoro 9 % populace). Zrušení povinnosti druhého jazyka by se s velkou pravděpodobností dotklo právě výuky němčiny. „S ohledem na intenzivní česko-německé hospodářské vztahy zůstanou v budoucnosti nevyužité šance a příležitosti pro jednotlivce i podniky z obou zemí. Většina našich podniků dnes kromě technického know-how očekává i komunikační dovednosti a dobré znalosti cizích jazyků – především němčiny jako druhého cizího jazyka. Ta pomáhá budovat důvěru při jednáních, zvyšuje kariérní perspektivu, flexibilitu i šanci na úspěch,“ zmiňuje na webu Česko-německé obchodní a průmyslové komory výkonný člen jejího představenstva Bernard Bauer.

    Pro zachování povinnosti druhého jazyka jsou i organizátoři přeshraničního projektu neformálního vzdělávání Digitálně internacionálně. Naposledy v tomto školním roce se mladí Češi ze ZŠ F. L. Čelakovského ve Strakonicích a Bavoři z Lobkowitz Realschule z města Neustadt a. d. Waldnaab setkávají od pondělí 9. května.

    Pro zachování povinnosti druhého jazyka jsou i organizátoři přeshraničního projektu neformálního vzdělávání Digitálně internacionálně (foto Knoflík, z. s.)
    Pro zachování povinnosti druhého jazyka jsou i organizátoři přeshraničního projektu neformálního vzdělávání Digitálně internacionálně (foto Knoflík, z. s.)

    Pětidenní seminář Digitálně internacionálně se bude nejdříve konat v obci Jestřábí u Lipna a třetí den se všichni přesunou do německého Waldmünchenu. „Cílem setkání je podat mladým lidem informace o možnostech profesního vzdělávání v průmyslových a technických oborech a motivovat je ke komunikaci v cizím jazyce – cenné kompetenci pro česko-německou spolupráci,“ shrnuje význam seminářů Magdaléna Hrubá, vedoucí projektová manažerka Digitálně internacionálně. Součástí programu jsou i exkurze v technologických firmách. Tentokrát
    účastníci zavítají do společnosti COMTEST FHT v Dobřanech a na německé straně do univerzitního výzkumného centra Campus Cham.

    Pro zachování povinnosti druhého jazyka jsou i organizátoři přeshraničního projektu neformálního vzdělávání Digitálně internacionálně (foto Knoflík, z. s.)
    Pro zachování povinnosti druhého jazyka jsou i organizátoři přeshraničního projektu neformálního vzdělávání Digitálně internacionálně (foto Knoflík, z. s.)

    Projekt organizuje za českou stranu plzeňský spolek Knoflík a za německou Centrum pro vzdělávání mládeže ve Waldmünchenu. Finanční podporu poskytuje projektu Evropský fond pro regionální rozvoj z programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Svobodný stát Bavorsko Cíl EÚS 2014–2020 a Česko-německý fond budoucnosti.

    Projekt Digitálně internacionálně letos končí. Poslední akcí pro mládež ve věku 11 až 14 let bude letní Feriencamp od 31.7.2022 do 6.8.2022 na téma Postav si svůj svět. Program je opravdu pestrý (virtuální strategická hra, celotáborovka, výlet do Techmania Science Center v Plzni, návštěva akvaparku, projekty s chytrými hračkami (gadgets), různorodé workshopy, soutěže a sportování. Více informací na www. i-digi.eu.

    Zařadil: -maj-

    Autor