Jak si vedou dětské spolky (a další formy mládežnických organizací) v digitálním světě? Tak nějak – či hodně podobně – by asi nejspíš zněla otázka, pokud by měla vyjádřit hlavní téma prvního čísla nového ročníku časopisu Archa. Svá svědectví o tom, jak fungují spolky v digitálním světě, přinášejí Česká tábornická unie, Hnutí Brontosaurus, Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska, Vodáci Odry a Olše, Asociace debatních klubů jakož i skauti, pionýři či tomíci.
Petra Románková z CoderDojo Česká republika v úvodníku nové Archy napsala: „Poté, co jsme pochopili, že proměnná ‚n‘ v prohlášení „vydržte ‚n‘ týdnů“ může nabývat jakýchkoli hodnot, jsme se do online prostředí pustili i v některých klubech CoderDojo. Podle možností mentorů a zájmu dětí jsme vyzkoušeli stavění redstonových obvodů v Minecraftu, skládání robotů a jejich programování na dálku, programování ve Scratchi, Pythonu nebo tvorbu webových stránek, účastnili jsme se různých mezinárodních projektů a zorganizovali i jednu vlastní online událost. Zjistili jsme, že online svět nabízí propojení, o kterém se nám dříve ani nesnilo, a není problém se třeba připojit na schůzku klubu na druhém konci republiky a vzájemně si vypomoct.“
Ústřední námět Archy se přímo nabízel také pro spolek Fakescape, programově zaměřený na trénink žáků a studentů v disciplínách, jako je mediální gramotnost, ochrana před dezinformacemi a kritické myšlení. A tak s jeho zástupkyní Johanou Ješátkovou z užšího spolkového vedení najdete v tomto čísle rozhovor. Malá ukázka: „Naše workshopy probíhají na základě edukativních her s únikovými prvky. Hra je vždy zasazena do fiktivního příběhu. Středoškolská hra Zachraňte prázdniny je například zasazena dějově do roku 2028, kdy se studenti stanou novináři, kteří mají odhalit falešné informace a manipulace během prezidentské kampaně. Studenti si v úkolech mohou jednotlivé věci vyzkoušet na vlastní kůži, ověřovat si titulky, fotografie a podobně. Když si jednotlivé úkony vyzkouší sami během hodiny, lépe si věci zapamatují. Po dokončení hry si pak společně všechno zopakujeme v rámci reflexe v podobě prezentace, kde si ukážeme i příklady manipulací z reálného života.“
Třetí citace, tentokrát pro změnu z „nedigitální“ části Archy, pochází z ohlédnutí za životní poutí nedávno zesnulého skauta-odbojáře Eduarda Marka – Hroznýše. Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová po setkání s ním na svém Facebooku uvedla: „Eduarda Mareka som osobne stretla niekoľkokrát, aj v roku 2019 při odovzdávaní ocenenia Biela vrána. Charizma a sila životného príbehu, ktoré som mohla pri týchto stretnutiach zažiť, sa dajú len ťažko opísať, no zároveň sú stále v mojej pamäti.
Idea skautizmu – pomáhať tam, kde je to potrebné, oslovila Eduarda Mareka tak silným spôsobom, že bol ochotný obetovať svoju vlastnú slobodu pre záchranu a pomoc iným. Počas druhej svetovej vojny pomáhal našim židovským spoluobčanom, po nástupe komunistov zase ľuďom, ktorí utekali před týmto režimom.“
Závěrem snad ještě obvyklý anketní exkurz. Pobýváte často, rádi v digitálním světě? Tak zněla anketní otázka v prvním letošním čísle Archy. Na straně 23 si můžete přečíst odpovědi tří oslovených respondentů. Jsou jimi filantrop a sportovec Tomáš Slavata, člen představenstva Letiště Praha, a. s. Jakub Puchalský a evangelická farářka Alexandra Jacobea. Nezbývá než jim poděkovat – a čtenáře vybídnout k prolistování, prohlédnutí a nejlépe i pročtení elektronické verze Archy, která toho obsahuje jistě mnohem víc.
Píše se v tomto čísle Archy o Vás? Chcete-li, můžete si přidat odkaz na svůj web či blog…
Objednat nebo zrušit zasílání avíza na nově vyšlá čísla Archy lze prostřednictvím online formuláře
Aktuální číslo Archy ve formátu PDF je ke stažení zde.
Zařadil: -maj-