Česká rada dětí a mládeže sdílela stánek s některými svými členskými sdruženími.Veletrhy Brno v polovině ledna tohoto roku uspořádaly 18. ročník mezinárodního veletrhu turistických možností v regionech Regiontour a 19. ročník mezinárodního veletrhu průmyslu cestovního ruchu Go. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) se již několik let pravidelně účastní veletrhu Regiontour jako jeden z vystavovatelů. Prezentuje zde svou činnost zaměřenou na volný čas dětí a mládeže. Veletrhy Regiontour a Go jsou v současné době považovány za jedny z nejvýznamnějších veletrhů cestovního ruchu ve střední Evropě se zaměřením na regiony.

    Veletrh Regiontour 2009 se konal v době od 15. do 18. ledna. Vystavovatelé ze všech krajů České republiky se snažili návštěvníky upoutat zajímavostmi z jednotlivých míst svých regionů. Zájemci o cestování tak mohli získat mnoho podnětných informací a tipů na výlet či dovolenou. Letošní ročník veletrhů se specializoval na kulturní, kongresovou a golfovou turistiku. První dva dny veletrhu byly vyhrazeny také pro odborníky.

    Největší procento zahraničních návštěvníků letos tvořili obyvatelé Slovenska a Polska. Ze strany Slovenska byla na veletrhu Regiontour 2009 zaznamenána i velmi významná spolupráce; začalo se dokonce hovořit o „československém“ veletrhu. Slovenská strana zde tento rok prezentovala nabídku všech slovenských krajů, tři z nich měly dokonce i svůj samostatný stánek. Poprvé se na Regiontouru objevili se svou vlastní expozicí i zástupci Nitranského a Bratislavského kraje, Banská Štiavnica a Komárno a také mnoho slovenských lázeňských měst. Nové stánky přibyly i na české straně. Konkrétně se jednalo o prezentaci měst Havířov, Nová Paka a lázně Bělehrad.

    Živá hudba zněla u leckterého stánku.Zaujmout návštěvníky veletrhu se regionální vystavovatelé snažili nejen podáváním konkrétních informací v podobě ústní či tištěné, ale také prostřednictvím různých vystoupení, degustací a prezentací rozličných produktů typických pro danou lokalitu. V souladu se zaměřením tohoto ročníku veletrhu na kulturní turistiku byla velká část vystoupení provázena hudbou. V jednotlivých pavilonech brněnského výstaviště tak bylo velmi veselo, nejvíc okolo moravských stánků. Zněla tu cimbálovka a k tomu se podávalo víno z tamních vinic. Ani středočeský kraj v tomto ohledu nezůstal pozadu a kolemjdoucím představoval ukázky své historické hudby.

    Dominantu pavilonu Pavilon „V“ byl řádně vyzdoben. Tou úplně největší z několika dominant byla bezesporu maketa hradu Karlštejn; na jiném z piedestalů stál zase vysílač z Ještědu neboli dominanta Liberce. U Karlštejna se mohli zájemci podívat i na reprodukce obrazů Mistra Theodorika či na kapli sv. Kříže. Kutná Hora své město prezentovala prostřednictvím mincíře. Zaměření na kulturní turistiku bylo znát i v prezentaci jednotlivých stánků, které návštěvníky lákaly do svých krajů hlavně prostřednictvím nabízeného kulturního vyžití.

    Cílem této snahy je podpořit domácí cestovní ruch a také zájem o kulturní dědictví naší země. Pod záštitou Národního památkového ústavu byly na veletrhu prezentovány vybrané kulturní památky z konkrétních krajů. V souvislosti s kulturně-turistickým profilem veletrhů se uskutečnila také odborná konference na téma využití kulturního dědictví v rámci jednotlivých regionů naší vlasti. Projekt vznikl ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR. Národní památkový ústav měl na veletrhu Regiontour 2009 také svou vlastní expozici. Tentokrát šlo o expozici na téma opomenuté památky. Vystavovatelé tak představili 19 českých památek, které jsou podle nich veřejností neprávem opomíjeny. Nejvýznamnějším hostem Národního památkového ústavu na veletrhu byl hlavní architekt obnovy zámku ve Versailles Frédéric Didier. Jeho přednáška přispěla k tématu „Využití památky v kulturním turismu“. Hovořil zejména o obnovách zámku ve Versailles, kterým se věnuje již od roku 1990.

    Go - logo veletrhu cestovního ruchuRegiontour - logo veletrhu cestovního ruchuDalší kulturní program se odehrával na pódiích v jednotlivých pavilonech. Na ně byly pozvány hvězdy českého hudebního světa; jednou z nich byl třeba zpěvák Bob Frídl, jemuž mohli návštěvníci veletrhu aplaudovat v pátek. V sobotu jej v hudební produkci vystřídal Václav Neckář. Na Regiontouru vystoupil se svým bratrem Janem, který ho doprovázel na kytaru. Václav Neckář zazpíval řadu slavných hitů, které prosluly jak mezi starší, tak i mladší populací. Pozvání na veletrh přijal také Václav Žmolík, známý z České televize; účinkoval zde právě v souvislosti s pořadem „Po česku“. Tento televizní a rozhlasový pořad získal i knižní podobu – a Václav Žmolík se tedy na Regiontouru ujal prezentace stejnojmenného pořadu i knihy. Vedle hlavního pódia v pavilonu „V“ stál stánek firmy Tescoma, v němž po celou dobu konání veletrhu vařil kuchař Petr Stupka známý hlavně z pořadu TV Prima „Prima vařečka“; tentokrát se zaměřil na vaření specialit z jednotlivých krajů České republiky.

    Vrcholem doprovodného programu obou veletrhů se stal filmový festival GO KAMERA 2009. Jednalo se o čtyřdenní 12. ročník festivalu filmů, fotografií a publikací s cestovatelskou tematikou. V jeho programu mohl zájemce najít přednášky, videoprojekce a besedy se známými cestovateli, reportéry i dalšími osobnostmi společenského života. Hlavním motivem letošního festivalu se stalo téma „Legenda Hanzelka – Zikmund“. V rámci tohoto programu se konala autogramiáda a beseda s Miroslavem Zikmundem, jenž vyprávěl o nové knize „Past na rovníku“, pojednávající o jeho výpravě s Jiřím Hanzelkou do Asie v roce 1959. O knihu je mezi čtenáři velký zájem – týden po vydání již byla vyprodaná. Publikace zaplňuje prázdné místo v prostoru, který zaujímá knižní zpracování cest Hanzelky a Zikmunda. Známou se stalo knižní zpracování jejich společné první výpravy po Africe a Americe; cesta do Asie se však v důsledku „normalizace“ uceleného knižního zpracování nedočkala. Téma bylo zpracováno pouze do poloviny jejich cesty, tedy do chvíle, kdy se Hanzelka a Zikmund ocitli v Indonésii…

    crdmU stánku ČRDM a jejích členských sdružení se zastavovali lidé různých věkových kategorií. Česká rada dětí a mládeže sdílela na Regiontouru svůj stánek s Jihomoravskou radou dětí a mládeže, Radou dětí a mládeže kraje Vysočina, Plzeňskou krajskou radou dětí a mládeže, Radou dětí a mládeže Jihočeského kraje (RADAMBUK) a dále s několika ze svých členských sdružení, mezi něž patřilo Hnutí Brontosaurus a Zálesák. ČRDM na své veletržní expozici spolupracovala se sdružením SSEV Pavučina, prezentujícím svůj projekt Ekopobyt.cz a vzdělávací středisko Centrum Veronica – Hostětín. Přímo ve stánku ČRDM byla pro návštěvníky veletrhu připravena výstava Děti s batohy, uspořádaná z černobílých fotografií, zachycujících dětské tábory z dob již dávno minulých.

    Na Regiontouru 2009 vystavovalo i občanské sdružení Boii, které se zabývá keltskou tematikou.V komplexu stánků patřících k ČRDM stál i stánek občanského sdružení Boii, rovněž náležícího k členským spolkům České rady. Boii se věnuje keltské tematice a tomu také odpovídala připravená prezentace. Návštěvníci měli v jejím rámci možnost vyzkoušet si různá keltská řemesla, například ražbu mincí, a zazněla tu i keltská hudba. Dobrovolníci z Boii vystavili na Regiontouru mj. fotografie ze svých akcí, a představili i keltský archeopark v Nasavrkách (v nasavrckém zámku má Boii stálou interaktivní výstavu nazvanou Po stopách Keltů). Nedaleko stánku ČRDM prezentovalo svou činnost také další z členských organizací ČRDM, a sice Folklorni sdružení ČR.
    Česká rada dětí a mládeže prezentovala na veletrhu mj. také známou Bambiriádu.Česká rada dětí a mládeže na veletrhu Regiontour 2009 prezentovala svou činnost cílenou na volný čas nejmladší generace. Svou expozici tudíž zaměřila na dětské tábory a jiné atraktivní způsoby trávení volného času dětí – jak během školního roku, tak i o prázdninách. Prezentací chtěla také upozornit na svou největší akci pro děti a mládež, Bambiriádu. Regiontour je pro ČRDM velmi přínosný jakožto zajímavé prostředí k setkávání s potenciálními i skutečnými klienty jejích členských sdružení i se zástupci jednotlivých krajských rad mládeže či s představiteli krajů, kteří se o práci s dětmi a mládeží rovněž zajímají.

    V rámci kulturního programu zazněla i hudba nepříliš typická.Zákazníci veletrhu Regiontour si mohou vybrat z opravdu pestré nabídky tipů na výlety a dovolené. Ať již preferují cestování méně nákladné, či luxusnějšího typu. Každý kraj má na svém stánku kolemjdoucím co nabídnout také z palety rozmanitých výrobků, které daná oblast či město vyrábí. Nejen z tohoto důvodu se Regiontour stává příjemným zastavením o sychravém lednovém víkendu. Každý, kdo tuto akci navštíví, se tak dozví mnoho zajímavého o své vlasti – a využije-li pak někdy později některou z veletržních nabídek, litovat zajisté nebude. Možností v každém kraji je nepřeberně. Stačí si vybrat.

    Příští ročník veletrhů Go a Regiontour se uskuteční v termínu od 14. do 17. ledna 2010. Pokud jde o letošní ročník, byl podle jeho organizátorů velmi úspěšný. Na brněnské Výstaviště i tentokrát dorazilo mnoho lidí, které spojuje společný koníček – cestování.

    Autor