Závěrem uplynulého a na samém konci ledna letošního roku se uskutečnil třetí a čtvrtý seminář projektu Nás se to týká, jehož organizátorem je Česká rada dětí a mládeže (ČRDM). Hlavními hosty třetího semináře byli zástupci Bavorského kruhu mládeže (Bayerischer Jugendring), jejichž práce inspirovala českou stranu ke vzniku zmíněného projektu. Tématem setkání se tedy stala vzájemná výměna zkušeností. Čtvrtý seminář byl koncipován jako workshop s psycholožkou Lenkou Šulovou, která představila několik variant preventivních programů pro děti a dospívající. Projekt Nás se to týká je zaměřen na prevenci sexuálního zneužívání dětí a mládeže na akcích dětských sdružení.
Pětičlenná německá skupina, která přijela na třetí seminář projektu Nás se to týká, se skládala ze zástupců sdružení, jež u našich západních sousedů pracují s dětmi a mládeží, respektive Bavorského kruhu mládeže. Na setkání tak byl přítomen například představitel Bavorského kruhu mládeže Gerald Möhrlein, zástupce německých skautů Christoph Bichler a odbornice na problematiku sexuálního zneužívání dětí Karin Friedel. Českou stranu zastupoval především vedoucí projektu Nás se to týká Jiří Zajíc a další představitelé z ČRDM i Národního parlamentu dětí a mládeže.
Zmíněný seminář měl podobu diskuse zaměřené na výměnu zkušeností s prací na projektech zabývajících se sexuálním zneužíváním dětí a mládeže na akcích dětských sdružení. Česká strana zde chtěla načerpat podnětné informace pro realizaci svého projektu Nás se to týká. Bavorský kruh mládeže totiž s podobným projektem přišel již dříve a dnes lze říci, že v tomto směru dosáhl určitých pozitivních výsledků. Organizátoři českého projektu představili také německým kolegům Kodex chování pro prevenci sexuálního násilí ve sdruženích pracujících s dětmi a mládeží. S jejich pomocí pak česká strana tento kodex dopracovala. Český kodex z velké části vychází z německé předlohy; autoři jej však přesto poupravili tak, aby jeho text lépe odpovídal situaci v České republice.
Zástupci Bavorského kruhu mládeže však nepřijeli do Prahy pouze plnit funkci jakýchsi „učitelů“. I pro ně bylo totiž nahlédnutí do práce organizátorů projektu Nás se to týká velmi přínosné; i oni sami, jak v závěru setkání sdělili, načerpali inspiraci pro své další kroky v této oblasti. Důležitým praktickým výsledkem třetího semináře projektu Nás se to týká je také plán na přípravu tří publikací. První z nich bude určena školitelům koordinátorů, druhá má být zaměřena na koordinátory prevence a poslední bude vypracována pro samotné děti a mládež. Důležité pro její vznik tedy je zamyslet se nad přístupností textu pro tuto cílovou skupinu.
Psycholožka Lenka Šulová nabídla několik preventivních programů pro děti a mládež
Hlavním hostem čtvrtého semináře konaného v rámci projektu ČRDM Nás se to týká byla psycholožka Lenka Šulová. Mezi další účastníky patřili například vedoucí celého projektu Jiří Zajíc, předseda RADAMOKu (Rady dětí a mládeže Moravskoslezského kraje) Mojmír Nováček a zástupci Národního parlamentu dětí a mládeže. Docentka Šulová v rámci projektu Nás se to týká již vystoupila na úvodním, prvním semináři s přednáškou zaměřenou na preventivní programy pro děti a dospívající. Na čtvrtém semináři pak přikročila ke konkrétnějším a praktičtějším postupům.
Nejprve účastníkům představila několik knih, jež organizátorům projektu mohou v jejich úsilí pomoci. Některé z nich se týkají např. dětských práv; Lenka Šulová přitom upozornila na nutnost připomenout dětem, že i ony mají svá práva. Mezi ně patří například i právo na vlastní tělo – tedy na to, že i jako dítě mohu říci, že se mi některé dotyky ze strany jiné, i dospělé, osoby nelíbí. Psycholožka Šulová dále představila vybrané učebnice sexuální výchovy pro základní a střední školy. Některé z prezentovaných knih také nabízejí různé hry pro děti, které trpí určitými problémy. Může se přitom jednat o problémy jednoduššího rázu – například izolace v kolektivu či strach – ale jsou zde zastoupeny i hry pro děti stižené jistými duševními poruchami, pro děti, které jsou hyperaktivní nebo nějakým způsobem smyslově handicapované. K tématu projektu Nás se to týká se velmi hodí i publikace „Týrané, zneužívané a zanedbávané děti“, která ukazuje možnosti, jak s takovýmto dítětem dál jednat, jakým způsobem mu lze pomoci či jak s ním lze pracovat. K podávání informací dětem a mladým lidem či samotným školitelům a koordinátorům neslouží jen knihy, ale také příslušné videokazety. Existují i takové, které jsou zaměřené na primární prevenci zanedbávání a týrání dětí. Takovouto pomůckou může být kupříkladu videokazeta nazvaná „Láska je láska“, prostřednictvím níž mohou děti, mládež i dospělí zhlédnout nejen vyjádření některých známých osobností k danému tématu, ale také rozhovory se samotnými dětmi.
Docentka Šulová upozornila, že s problematikou sexuálního zneužívání dětí souvisí široký komplex otázek. Mezi ně patří třeba drogy, infekční choroby, pohlavní choroby, interrupce, obecně se zhoršující vztahy mezi lidmi, s čímž pak souvisí hlad po přímých mezilidských vztazích. Dále uvedla, že je nutné řešit tuto problematiku interdisciplinárně, tedy napříč různými vědeckými disciplínami. Mezi obory, které s tématem projektu Nás se to týká souvisí, patří například medicína, genetika, pedagogika, psychologie či demografie.
Jedna z rad docentky Šulové, mířených k organizátorům projektu Nás se to týká, spočívá v nutnosti respektovat jedinečnost člověka, a to i instruktora, lektora. Je totiž velmi důležité, aby dotyčný jedinec pak mohl vedle dětí působit autenticky, tedy být sám sebou. Není tedy vhodné případného koordinátora tlačit do něčeho, co mu není přirozené. Přínosné je rovněž uplatnit konkrétní vzdělání toho kterého vedoucího, zkrátka zabudovat je do jeho individuálního uskutečňování programu mimoškolní výchovy v dané družině, skupině, oddílu, klubu či kmeni.
Důležitým bodem se psycholožce Lence Šulové jeví též respektování věku dětí. Pro samotnou práci s dětmi je podle ní také navýsost důležité vnímat, do jaké situace téma sexuálního zneužívání jako koordinátoři otevíráme; jde o to, abychom na příslušný rozhovor či diskusi měli dostatek času. Z tohoto hlediska je velice vhodné dané téma otevírat například o víkendových či týdenních pobytových akcích. Důležité je také ponechat prostor na odeznění tématu, aby děti měly možnost o probírané záležitosti přemýšlet a hovořit.
Značně potřebné je i propojovat nové poznatky s interaktivními metodami, tedy výuku formou výkladu kombinovat s nějakými zážitkovými postupy. Bylo zjištěno, že si zapamatujeme pouze 20 % poznatků z přednášky a 80% poznatků ze zážitkových postupů. Velmi přínosný je i výsledek dalšího výzkumu týkajícího se paměti. Děti by si měly do čtyř hodin od výuky zopakovat danou látku. Tímto způsobem jsou pak schopny si zapamatovat 50 až 60 % informací.
Přínosné může být také zapojit děti do samotného projektu, přičemž je dobré si uvědomit, že děti mají velice rády neverbální komunikaci. Docentka Lenka Šulová se poté na semináři věnovala i jednotlivým věkovým kategoriím dětí a mládeže. Pro každou z nich navrhla několik variant, jak s ní pracovat. Přistoupila i k některým konkrétním hrám, jež danou kategorii mohou oslovit a mohou na ni mít příznivý vliv.