Monografii „Jan Amos Komenský – Odkaz kultuře vzdělávání“ vydalo v březnu 2009 nakladatelství Academia ve spolupráci s Pedagogickým muzeem J. A. Komenského v Praze, MŠMT a Akademií věd ČR.
Reprezentativní vědecká publikace o odkazu J. A. Komenského pro 21. století s názvem Jan Amos Komenský – Odkaz kultuře vzdělávání je sestavena z příspěvků, které byly prezentovány v průběhu mezinárodní konference Odkaz Jana Amose Komenského kultuře vzdělávání (The Legacy of Johannes Amos Comenius to the Culture of Education) v Praze ve dnech 15. – 17. 11. 2007, a rovněž z dalších tematicky navazujících prací, na jejichž publikování měli editoři zájem, ale z nejrůznějších důvodů nemohly na konferenci zaznít.
Konference byla uspořádána k příležitosti 350. výročí vydání Komenského díla Opera didactica omnia (Veškeré spisy didaktické – All Collected Didactic Works; Amsterodam 1657), organizovalo ji Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (The Ministry of Education, Youth and Sports) a Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze (Pedagogical Museum of J. A. Comenius in Prague), spolupořadateli konference byly Akademie věd České republiky (Academy of Sciences of the Czech Republic), Univerzita Karlova v Praze (Charles University in Prague) a Unie Comenius. Záštitu nad konferencí převzali: Mezinárodní úřad pro výchovu a vzdělání UNESCO (International Bureau of Education of the UNESCO), Česká komise pro UNESCO (Czech Comission for the UNESCO) a generální tajemník Rady Evropy p. Terry Davis (Secretary General of the Council of Europe, Mr Terry Davis). Účastníky a řečníky tu byli všichni přední světoví i domácí odborníci v oblasti života a díla J. A. Komenského a další významní představitelé věd o vzdělávání a dalších sociálních i humanitních oborů z ČR i ze zahraničí.
Obsah publikace koresponduje s odbornými sekcemi konference a skládá se z těchto tematických okruhů:
1. Pedagogické dílo Komenského v kontextu evropského myšlení (Comenius‘ pedagogical work in the context of the European thinking);
2. Reflexe filozofických, metodologických a etických prvků díla J. A. Komenského v pozdějším pedagogickém myšlení (Reflection of philosophical, methodological and ethical elements of Comenius‘ work in the later pedagogical thinking);
3. Recepce Komenského – pedagoga v zahraničí (Reception of Comenius – educationalist abroad);
4. Pojem gramotnosti / vzdělanosti a význam cizojazyčné kompetence – Jejich proměny od Komenského po současnost (The idea of literacy / education and the importance of foreign-language competence – Their changes from the era of Comenius till the present-day);
5. Kreativita ve výchově a vzdělávání a odkaz J. A. Komenského (Creativity in the education and upbringing and the legacy of J. A. Comenius);
6. Kultura vzdělávání na počátku milénia – edukační výzvy současnosti. Informační technologie a média ve službách vzdělanosti? (Culture of education at the beginning of the new millennium – current educational challenges.The information technologies and media at service of the education?).
Kniha zahrnuje 83 příspěvků významných odborníků z 28 zemí Evropy, obou Amerik i Asie. Úvod a závěr publikace je věnován vystoupením organizátorů a spolupořadatelů. Vysoce ceněna byla přítomnost přímého potomka J. A. Komenského, p. Jana F. Kallika ze Spojených států amerických, jehož vystoupení je tu též publikováno v angličtině. Kniha je doplněna o základní životopisná data J. A. Komenského (česky a anglicky), má rovněž bohatou fotografickou přílohu.
Publikace je čtyřjazyčná, anglické a německé články mají české či slovenské resumé, české a slovenské příspěvky mají anglické resumé. Úvodní a závěrečné texty jsou přeloženy do angličtiny.
Uspořádali (editors) – Svatava Chocholová, Markéta Pánková a Martin Steiner
Zdroj: MŠMT