Informační kampaň „Opravdu dobrý tábor“, spuštěná v roce 2005 sdružením Pionýr, slaví pět let své existence. Osmero obecných kritérií, zformulované pro potřeby rodičů hledajících vhodný dětský tábor a zveřejněné na internetové stránce www.dobrytabor.cz, se osvědčilo. Tato kritéria platí a jsou vodítkem pro posouzení kvality jakéhokoliv dětského tábora pořádaného libovolným organizátorem. Zástupci sdružení Pionýr to řekli na tiskové konferenci uspořádané 16. dubna 2009 v salonku kina Mat v centru Prahy.
„Vždycky připomínám, že základní podmínkou úspěšného výběru dobrého tábora je to, aby dítě na tábor chtělo jet, mělo zájem tam jet, aby tam nejelo z trestu, protože to plodí jen velké problémy,“ zdůraznil první místopředseda Pionýra Martin Bělohlávek. Neméně důležité je podle něj při volbě tábora promyslet i to, jaká očekávání má splňovat: Půjde na něm spíš o rekreaci, nebo spíš o zážitky? Jak dlouho by měl trvat? A kde by měl být umístěn…? Odlišností je celá řada. „Rodičům, pokud se na nás obrátí se svými dotazy, se vždycky snažíme doporučit nejvhodnější řešení na základě informací, které máme,“ ujistil Martin Bělohlávek. Pionýr svých vlastních letních táborů loni uspořádal přes 400.
Koordinátor projektu Jakub Kořínek stručně zopakoval, jaký tábor lze podle výše zmíněného osmera pokládat za opravdu dobrý: takový, který má kvalifikované vedení, zajímavý program, je bezpečný, ve vhodných prostorách, je zdravotně zabezpečen, má dostatek informací pro všechny, rozvíjí osobnost účastníka a má důvěryhodného pořadatele. Smysl celého projektu je stále týž, jeho letošní ročník základní myšlenky Opravdu dobrého tábora nicméně dále rozvíjí. Autoři příslušného webu přišli s novou grafikou, obsah internetových stránek se rozšíří o nové články, táborová „NEJ“ a táborové příběhy – sepsané nejlépe na základě vlastních zážitků lidí, kteří se na tvůrce projektu obracejí se svými dotazy.
Jakub Kořínek upozornil, že letos má také pokračovat loni odstartovaný projekt Parťáci, jehož principem je poskytnout na vytipovaných pionýrských táborech prostor pro skutečnou integraci dětí z výchovných institucí, jako jsou kupříkladu dětské domovy (ale i pro děti cizinců). Projekt Parťáci je nastaven tak, aby na každý tábor mohl jet omezený počet dvou až čtyř těchto dětí. Proč? „Aby měly potřebu se nějak socializovat, aby navázaly i dlouhodobější přátelství a zapojovaly se pak třeba i do oddílové činnosti pionýrské skupiny, která tábor pořádala. Zkrátka, aby dlouhodobě komunikovaly s dětmi žijícími v rodinném prostředí, což považujeme za poměrně užitečnou přípravu pro jejich návraty do běžného života – až dorostou do věku, kdy už nebudou v dětském domově moci být,“ vysvětlil Jakub Kořínek. V roce 2008 se do projektu Parťáci zapojilo 67 dětí z deseti zařízení.
Lidé, kteří mají informační kampaň Opravdu dobrý tábor – a poradenský servis s ní spojený – na starosti, očekávají, že stejně jako v minulých letech i letos budou zodpovídat několik stovek dotazů. Někdy se přitom dozvídají i docela kuriózní „perličky“. Martin Bělohlávek jako příklad uvedl inzerát, v němž se pořadatel tábora snažil oslovit potencionální klienty garancí neomezeného přísunu hamburgerů, hranolků a coca-coly. „Jak je vidět, reklama dokáže mnohé – ale zase to ukazuje, před čím je dobré rodiče varovat a vybízet je, aby se ptali na to, co je skutečně důležité,“ poznamenal první místopředseda Pionýra. Podtrhl přitom význam informovanosti a otevřenosti, a to jak ze strany organizátorů tábora vůči rodičům a dětem, tak také naopak. Stalo se totiž bohužel i to, že rodič, aby se dítěte na čas „zbavil“, zamlčel významnou informaci o jeho zdravotním stavu, což pak způsobilo pořadatelům tábora velký, a hlavně zbytečný problém při jeho organizaci…