Studenti třetího ročníku Střední školy managementu a práva v Karviné odpovídali na otázky, týkající se předsudků vůči romské komunitě. Mezi dotázanými byli studenti romského etnika i neromské majority. Z jejich odpovědí vyplynulo, že předsudky vůči Romům pramení již z historie. Příčinu vidí v jinakostech – v jiné mentalitě, jiných způsobech výchovy, v jiném způsobu života, ze vlastní uzavřenosti. Tak odpovídali ve většině neromští studenti. Obdobně však svůj názor vyslovili i romští studenti. Mají za to, že předsudky pramení především z chování Romů, které majoritní většina českých obyvatel nepochopí. Ostatní „neromové“ si neuvědomují, že jiné chování romských obyvatel pramení již z odlišné výchovy dětí v romských rodinách, z nevzdělanosti romských obyvatel a u některých také z jejich negramotnosti.
Minulá doba nezařazovala romské děti do základních škol spolu s dětmi neromskými, ale bez ohledu na nadání bývaly děti automaticky separovány do zvláštních škol. Dnes tyto děti již dospěly a mají většinou již své potomky. Rodiče bývají první, z koho si děti berou svůj vzor, a když bohužel v rodině panuje nevzdělanost a negramotnost, je velice obtížné dítě z takové rodiny přesvědčit, že vzdělání mu bude v životě jen ku prospěchu.
Podle většiny neromských studentů lze předsudky odstranit v sobě i celospolečensky. Způsoby odstranění vidí především ve výchově, v sebevýchově, ve vzdělávání Romů i vzdělávání sebe sama, ve snahách zapojení Romů do společnosti včetně jejich přijetí, ve vzájemné spolupráci mezi Romy a ostatní majoritou, ve zviditelnění Romů s dobrými vlastnostmi. Někteří se domnívají, že je na místě i redukce počtu dětí v romských rodinách, avšak nad příčinami většího počtu dětí se již nezamýšlejí – nehodnotí, že velká rodina je pro Romy charakteristickým odrazem kulturní tradice.
Romští studenti si myslí, že ke zmírnění nepříznivých předsudků mohou přispět a své vlastní začlenění do společnosti mohou ovlivnit: vlastní korekce chování, chuť se vzdělávat, a také empatie s ostatními obyvateli kolem sebe. Důraz kladou na tom začít „u sebe“ a být příkladem ostatním Romům. Nechtějí žít s „neromy“ vedle sebe, ale spolu.
Romistika je poměrně nový předmět, který se zabývá informacemi o romském společenství, o jeho vnitřním členění, o tradiční romské rodině. Studenti by se měli také seznámit s historií Romů a kulturou folkloru, jejich literaturou. Obecným cílem předmětu je vést studenty k uvědomění si struktury romské reality, vnitřních vztahů a funkcí. Důležité je pochopení jednotlivých složek a jejich hodnot.
Studenti střední školy managementu a práva v Karviné se aktivně výuky romistiky účastní. Doposud se tento profilový předmět vyučoval jen na vybraných vysokých školách, avšak právě pro vzájemnou empatii romského a neromského obyvatelstva na Karvinsku má výuka romistiky na střední škole veliký význam. Karvinsko je regionem s početnou skupinou obyvatel romského etnika, většinou nezaměstnaného. Možnost vzdělání v nabízeném programu sociální práce zaměřené právě na romskou minoritu dává velikou možnost integrace obou konfliktních skupin a fakticky splňuje prosbu romských studentů „žít spolu a ne vedle sebe“.
Jak výuka romistiky ovlivnila dotazované studenty třetího ročníku zmíněné školy?
Někteří neromští studenti uvedli, že je výuka romistiky příliš neovlivnila, neboť do školy nešli s žádnými předsudky vůči Romům a berou spolužáky jako své přátele. Romistika jim spíše přinesla zajímavosti z historie a současného života romských rodin, o čemž do té doby věděli příliš málo.
Některé studenty však výuka ovlivnila velice. Přiznali si, že předsudky vůči romskému etniku měli výrazné, ale pramenily především z výchovy doma, z neznalosti některých faktů a nepochopení důvodů romských odlišností.
Oproti tomu romští studenti ve většině tvrdili, že je studium romistiky nikterak neovlivnilo, neboť oni už dávno nerozdělují lidi na Romy a „neromy“, ale dělí lidi na dobré a špatné. Zároveň však podotkli, že si všimli „lepšího“ chování neromských spolužáků a lidí ze svého okolí, neboť si váží jejich touhy a snahy po vzdělání a také se zvýšil pozitivní zájem o jejich osobu.
Výše uvedené řádky a názory studentů zcela jasně prezentují smysl výuky romistiky a smysl programu Střední školy managementu a práva v Karviné.