Přivést lidi k zamyšlení nad pozicí dobrovolníků pracujících s dětmi, věnovat jim větší pozornost a na příkladech vytipovaných jednotlivců poukázat na jejich výjimečnost, jež si zaslouží naše uznání. Zhruba tak by se dal charakterizovat cíl kampaně „Umačkáni dětmi“, představené 2. února 2011 na tiskové konferenci sdružení Pionýr. Kampaň je součástí aktivit, které Pionýr vyvíjí nebo hodlá vyvinout během letošního Evropského roku dobrovolnictví.
Pod pojmem dobrovolník si podle Jakuba Kořínka spousta lidí vybaví třeba nasazení nadšenců pomáhajících při povodních nebo pečujících o nemocné. „To je samozřejmě v pořádku a je to super. Ale už si třeba nepředstaví vedoucího, který na každý týden pro děti připravuje schůzky a o víkendu jezdí na výpravy,“ doplnil Jakub Kořínek. Jeho sdružení proto zmíněnou kampaň připravilo jako interaktivní, založenou na komunikaci a získávání názorů na to, jaké vlastnosti by „lokální hrdinové“ – dětští vedoucí – měli mít. Pionýr by za pomoci veřejnosti také rád hledal a našel symbol, který by dobrovolníky v této oblasti dobře vystihoval a který by pak mohli třeba nosit na klopě.
První fáze kampaně byla načasována na období od 4. února (kdy souběžně s tradiční pionýrskou víkendovou akcí Ledová Praha proběhne koncert Děti dětem) a potrvá do zahájení Bambiriády 27. května. Během první fáze budou pionýři sbírat názory na vlastnosti dobrovolníků – dětských vedoucí a návrhy pro jejich emblém. „Byli bychom rádi, aby to lidi brali i s humorem; aby mezi jejich vlastnosti nezahrnovali jen to, že vedoucí musí být kvalifikovaný, zodpovědný a mít rád děti, ale aby nám napsali i různé vtípky, jako že musí mít čtyři ruce, aby všechno stihl, oči na temeni, aby mu nic neuniklo a tak podobně,“ rozvedl myšlenku Jakub Kořínek. Ve druhé fázi bude přehled dobrovolnických vlastností uveřejněn a Pionýr se zaměří na návrhy konkrétních „lokálních hrdinů“…
Komunikačním centrem popsané kampaně je internetová adresa www.umackanidetmi.cz.
Předseda Pionýra Martin Bělohlávek v této souvislosti připomněl i hravý prvek kampaně: Koncem loňského roku jeho sdružení ve spolupráci s Českou unií karikaturistů oslovilo řadu výtvarníků soutěží v kreslených vtipech s danou tematikou. „Byli jsme až překvapeni, kolik karikaturistů na to zareagovalo. Musím říct, že některé vtípky byly opravdu k popukání, protože vystihovaly to podstatné: třeba to, že vedoucí je ochoten pro děti a jejich program udělat mnohé,“ dodal Martin Bělohlávek.
S poukazem na trvalý zájem Pionýra o problematiku dobrovolnictví pak upozornil ještě na další dvě aktivity. Prvou je připravovaný seminář k otázce podpory dobrovolníků ve firmách, druhou certifikát (pionýrského) dobrovolníka.
„Jde nám třeba o to, aby firmy přijaly myšlenku, že v rámci kolektivního vyjednávání a kolektivní smlouvy by mělo být samozřejmostí, že uvolní vedoucí jedoucí na tábor, že jim budou vytvářet podmínky pro to, aby mohli odejít jeden den ze zaměstnání dříve a mohli pracovat s dětmi,“ přiblížil první aktivitu Martin Bělohlávek. „To všechno nám v současné době zákony dovolují, ale příliš se to neuplatňuje,“ dodal. Připouští sice, že jde o „běh na dlouho trať“, Evropský rok dobrovolnictví však podle něj vytváří prostor pro jeho zrychlení.
Martin Bělohlávek míní, že certifikát, dosvědčující vzdělání jeho držitelů v oblastech pedagogicko-psychlogické, bezpečnosti práce, poskytování první pomoci, právního minima a jiných, by je významně kvalifikoval i pro lecjakou další práci. Na trhu práce jsou však na tom podle něj do jisté míry hůř než ostatní. „Protože oni mají navíc tu povinnost, kterou uložili sami sobě, a kromě toho, že chodí do práce a starají se o rodinu, věnují ještě nezměrné množství času a úsilí dalšímu svému vzdělávání – právě proto, aby rozšiřovali svoje znalosti a dovednosti,“ upřesnil předseda Pionýra.