Muzeum hl. m. Prahy připravilo především pro své nejmladší návštěvníky výstavu na téma Čtyřlístek – tedy jednoho z nejoblíbenějších českých komiksů pro děti. Známá čtveřice kreslených postaviček totiž v minulém roce oslavila vydání svého již 500. příběhu. Kdo má zájem uvedenou výstavu shlédnout, a ještě stále tak neučinil, má již nevyšší čas. Výstava bude v muzejní budově na pražské Florenci otevřena do 27. února.
Výstava je koncipována jako představení historie Čtyřlístku od jeho zrodu až do současnosti. Návštěvníci muzea tak mají možnost vidět např. originální kresby, které se posléze staly součástí čtyřlístkového komiksu, nejstarší čísla časopisu Čtyřlístek či publikace a nejrůznější předměty vytvořené na toto téma. Česká pošta nedávno vydala speciální archy poštovních známek s těmito postavičkami, jmenovitě tedy s Myšpulínem, Pinďou, Bobíkem a Fifinkou. Předlohy pro tyto poštovní známky jsou ve vitrínách Muzea hl. m. Prahy rovněž připraveny pro příchozí k pokochání. Děti si na výstavě mohou užít také širokou nabídku zábavného doprovodného programu. Autoři výstavy pro ně připravili např. několik interaktivních her.
Na realizaci této výstavy se podílel i samotný autor výtvarného pojetí Čtyřlístku Jaroslav Němeček. Tuto zvířecí čtveřici vymyslel společně se svou manželkou Lucií. První příběh Čtyřlístku pan Němeček vytvořil v roce 1968. Ke čtenářům se první číslo stejnojmenného časopisu dostalo v následujícím roce, přesně tedy 15. května roku 1969. Vydání Čtyřlístku se tenkrát ujalo nakladatelství Orbis, v němž Jaroslav Němeček získal své vůbec první zaměstnání. Navázal tak na svá studia na Umělecko-průmyslové škole, kde se věnoval oboru propagační grafika. Přesto ale už měl pan Němeček v době, kdy nastoupil do nakladatelství Orbis, za sebou několik zkušeností s kreslením komiksů pro děti. Podílel se totiž také na přípravách komiksů pro časopis Mateřídouška. První číslo Čtyřlístku bylo vydáno v nákladu 30 000 kusů. I přesto, že tento náklad byl na tehdejší dobu velmi vysoký, byl časopis do tří týdnů rozebrán. První příběh Čtyřlístku se jmenoval „Vynálezy profesora Myšpulína“. Čtyřlístek se tak stal prvním samostatně vydaným komiksem v Československu. Předtím u nás sice už několik komiksů pro děti vycházelo, ale pokaždé tvořily spíše přílohu jiného magazínu. Autoři Čtyřlístku nejprve plánovali, že přivedou na svět pouze jedno číslo tohoto komiksu. Velký zájem o jejich dílo však způsobil, že Čtyřlístek začal být i nadále vydáván jako periodikum. V roli autorky dějových linek tohoto časopisu se proslavila Ljuba Štíplová. Paní Štíplová se však Čtyřlístku takto začala věnovat až od jeho pátého dílu. První čtyři příběhy pocházejí z pera Jaroslava Němečka. Ljuba Štíplová posléze napsala přes 150 čtyřlístkových příběhů. Na konci 80. let minulého století se náklad Čtyřlístku vyšplhal na 220 000 kusů. Totalitní režim, který u nás vládl před rokem 1989, se málem dotkl i této kreslené zvířecí čtveřice. V období normalizace se objevily tendence i postavičky Myšpulína, Pinďi, Bobíka a Fifinky v jejich vyprávěních nějakým způsobem společensky angažovat. Proti tomu se však ostře postavila Ljuba Štíplová, která své dílo bránila prohlášením, že „prase přeci nemůže chodit do prvomájového průvodu“. V oné době bylo u nás rovněž nemožné používat veřejně slovo komiks. Čtyřlístek tak musel být po tato normalizační léta striktně nazýván „kresleným seriálem“.
Nakladatelství Orbis, které bylo v průběhu času přejmenováno na nakladatelství Panorama, po roce 1989 zaniklo. Jaroslav Němeček se však dalšího vývoje Čtyřlístku nevzdal a se svými kolegy v roce 1990 založil své vlastní soukromé nakladatelství, které pojmenoval velmi jednoduše a hlavně výstižně – Čtyřlístek. I přes velkou konkurenci, které musel a stále musí Čtyřlístek čelit, si oblíbená čtveřice zvířecích kamarádů vede stále více než dobře. Po sametové revoluci se u nás doslova roztrhl pytel i s kreslenými postavičkami – někdy pouze komiksovými, jindy také televizními (např. slavná dvojice Tom a Jerry, dále Kačeři z Kačerova nebo Želvy Ninja). Od roku 1991 se už psaní příběhů Čtyřlístku nevěnovala pouze Ljuba Štíplová. V této činnosti se začala střídat s některými dalšími autory, např. Libuší Koutnou, Hanou Lamkovou, Josefem Lamkem, Jiřím Poborákem nebo Karlem Ladislavem.
Čtyřlístek se do dnešních dnů stal již světoznámým fenoménem. Dostalo se mu té pocty, že byl přeložen do několika cizích jazyků. Vytvořena tak byla jeho verze anglická, německá, řecká a mnoho dalších. V současné době Čtyřlístek vychází 20x do roka. Pro fandy tohoto časopisu je připravován i Speciál Čtyřlístku. Rovněž jsou vydávány i knihy na toto téma. Počítačový věk si žádá své, a tak ani Čtyřlístek nemohl odolat „vstupu“ do některých počítačových her. Tedy, kdo si Čtyřlístek oblíbil, může se s ním v současné době setkat v mnoha podobách na různých místech. Na konci letošního roku by měl do kin přijít film s názvem „Čtyřlístek ve službách krále“.