V minulém týdnu obdrželi maturanti vysvědčení, tudíž i výsledky ze státní maturity. Rozhodli jsme se vytvořit rychlou anketu pomocí sociálních sítí a zhodnotit státní maturitu z pohledu nynějších čerstvých absolventů středních škol. Ankety se zúčastnilo sto respondentů převážně maturanti z gymnázií a středních odborných škol, kteří na anketu odpovídali během 15 hodin. Výsledky jsou zajímavé.
Nechali jsme letošní maturanty novou státní maturitu oznámkovat. Přestože jejich očekávaný výsledek odpovídá reálnému, tak připravenost maturity ohodnotili školní známkou 4 (dostatečně). S tím se pojí hlavní problém, a to je nejednoznačnost otázek a změna podmínek v průběhu studia. Studenti si však zároveň myslí, že byli učiteli na novou formu maturity v zásadě připraveni. Uvedli, že informace získávali převážně ve škole, případně z internetu, ale již minimálně z ostatních médií. Letošní maturanti se také vyjádřili, že nejtěžší jim připadal didaktický test z českého jazyka, následně didaktický test z matematiky.
Naši respondenti si volili úroveň maturity takto: základní (64%), vyšší (12%), obojí (24%). Odpovídali nám převážně respondenti z gymnázií (72%).
Jako největší překážku zvolilo nejednoznačnost otázek (51%), následně změnu podmínek v průběhu studia (25%), nepřipravenost ze strany CERMATu (9%). Ohodnocení připravenosti maturity, pomocí školních známek je následující: výborně (1%), chvalitebně (15%), dobře (25%), dostatečně (30%), nedostatečně (24%) a nemohou posoudit (4%).
Na otázku, jestli byli žáci připraveni učiteli, odpověděli takto: ANO (26%), SPÍŠE ANO (48%), SPÍŠE NE (21%) a NE (4%).
Na otázku u čerpání informací odpověděli, že informace čerpali nejčastěji z: internetu (39%), ze školy (48%), od kamarádů (8%), z ostatních médií (2%) a jinak (3%).
A v otázce, jestli jejich reálný výsledek odpovídá očekávanému, odpovídali takto: ANO (45%), SPÍŠE ANO (36%), SPÍŠE NE (13%), NE (5%).
Na poslední otázku, která část jim přišla nejtěžší, se vyjádřili tak, že jim přišel nejtěžší didaktický test z českého jazyka (34%), dále to byl český jazyk-písemná práce a matematika-didaktický test, každý (13%).
Národní parlament dětí a mládeže zastřešuje od roku 1997 parlamenty dětí a mládeže na školní, městské i krajské úrovni v ČR. Snaží se hájit zájmy dětí a mládeže a poukazovat na jejich každodenní problémy. Jeho realizátorem je základní článek sdružení dětí a mládeže Duha, konkrétně dužina Participace – program Participace.