Jméno staroslovanského hromovládce dostalo v poměrně nečekané souvislosti se snahou objevit, podchytit a rozvíjet talent u nadaných dětí ještě další význam. Slovo PERUN, napsané verzálkami (velká písmena) značí totiž zkratku: PÉče, Rozvoj a Uplatnění Nadání. Se spuštěním stejnojmenného projektu na podporu nadaných žáků v matematice, přírodních a technických oborech seznámila novináře tisková konference konaná 29. září 2011 v pražském sídle Národního informačního centra pro mládež (NICM).
Cílem projektu je podle jeho tvůrců posílit vše dobré, co se pro nadané děti a mladé lidi v naší republice dosud vykonalo, a přispět v tomto ohledu k vybudování potřebného systému. Měl by vytvořit podmínky pro to, aby péče o nadané děti začínala již od jejich předškolního věku a provázela je až k odpovídajícímu uplatnění ve zvoleném povolání. Systém by měl přitom využívat možností, které se nabízejí na místní, regionální i celostátní úrovni a pokud možno je propojit.
V šesti městech (Brno, Hradec Králové, Olomouc, Pardubice, Plzeň, Praha) mají vzniknout krajská centra, jejichž činnost se zaměří nejen na nadané žactvo, ale také na jejich učitele a organizátory aktivit pro školní mládež – a pochopitelně také rodiče. Vedle škol základních a středních hodlá zapojit rovněž univerzity, ale i střediska volného času, nestátní neziskové organizace, progresivní zaměstnavatele, krajské úřady a další možné aktéry snahy o uplatnění talentovaných dětí. Centra budou například nabízet další vzdělávání učitelům či podporovat nadané žáky v součinnosti s místními podniky – úspěch talentovaných studentů může koneckonců přinést užitek i jim.
Česká republika na jedné straně vychází v mezinárodních srovnávacích testech středoškoláků hůře než dřív, což vyvolává vrásky na čele lidí zodpovědných za zdejší vzdělávací systém, na straně druhé jsou naši studenti úspěšní v řadě mezinárodních vědomostních či projektových soutěží. Například v soutěži EUSO (přírodovědná olympiáda zemí EU) získali dvakrát za sebou zlaté medaile a absolutní vítězství, letos získali medaile stříbrné. Letos také získali – mimo jiné – stříbrnou a tři bronzové medaile na mezinárodní matematické olympiádě, čtyři bronzové na mezinárodní biologické olympiádě, tři stříbrné a dvě bronzové na mezinárodní fyzikální olympiádě, dvě zlaté a jednu stříbrnou na mezinárodní chemické olympiádě…
PERUN připravuje informační portál na adrese www.talentovani.cz, kde dětem, rodičům i pedagogům zpřístupní shromážděné údaje o veškerých dostupných možnostech souvisejících s péčí o nadané. Půjde například o přehled nejrůznějších akcí, soutěží a kurzů, které jsou v tomto ohledu k mání.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) z roku 2001 zdůrazňuje, že nadaných jedinců a jejich potenciálu je nutné využívat v maximální možné míře, zejména v kontextu malých států. Třebaže počet mimořádně nadaných jedinců se pohybuje podle Bílé knihy mezi jedním a dvěma procenty, je nutné jim věnovat pozornost, jelikož jejich tvůrčí potenciál má pro společnost zásadní význam. Zároveň však upozorňuje na to, že „ucelený systém péče o nadané však u nás doposud chybí“.
PERUN má tedy, obrazně řečeno, v dané souvislosti zablýskat nadaným žákům na lepší časy.
„Žák by se měl po skončení PERUNU do toho systému podívat a vidět na konci světlo možného uplatnění. To znamená, že tam dostane to, co potřebuje, co by rád, v čem je dobrý. Ale současně tam uvidí i to, že se tím docela i uživí a že by to mohlo být k něčemu dobré,“ nastínil kýženou vyhlídku nadaných dětí projektový vedoucí PERUNu Stanislav Zelenda.
Řešitelem projektu PERUN je Národní institut dětí a mládeže. Projekt je propočten na zhruba 33 milionů korun; financován je z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu ČR. „V řadě dokumentů České republiky, ale především Evropské unie, respektive Evropské komise, jsou určitá zaklínadla jako kreativita a konkurenceschopnost, mobilita, klíčové kompetence – a my jsme velmi rádi, že zkrátka těmto mnohdy vznešeným pojmům dokážeme dávat i reálný obsah. Bylo tady naznačeno mnohé: Máme vynikající děti a mladé lidi, ale otázka je, zda by jich nemohlo být ještě více,“ shrnul ředitel NIDM Jiří Veverka.