Týden pro inkluzi odstartoval v Praze v Galerii Langhans v pondělí 4. listopadu sérií panelových diskuzí a představením několika zajímavých projektů.
V prvním bloku na téma Inkluze v neformálním vzdělávání a volnočasových aktivitách dětí a mládeže, moderovaném Pavlem Košákem z Člověka v tísni, se diskuze účastnili Martin Šimáček (Agentura pro sociální začleňování – Úřad Vlády), Aleš Sedláček (ČRDM, LLM) a Ondřej Kupka (Junák). Mezi otázkami, které v diskuzi padly, byl například dotaz, proč organizace, které inkluzi dělají, o tom nedávají veřejnosti vědět. Odpovědi vesměs vyjadřovaly obavu, že příliš mnoho publicity by mohlo zahltit vedoucí a oddíly žádostmi o členství, což by některé subjekty nemusely unést – vedoucí na to nejsou dostatečně připraveni a mohlo by to v podstatě znemožnit běžnou tradiční činnost organizací.
Další dotaz se týkal možného „zesíťování“ organizací, které inkluzi dělají, výměny zkušeností a sdílení příkladů dobré praxe. „Zřejmě by to nepotřebovalo žádnou velkou hromadu peněz,“ reagoval Aleš Sedláček a dodal, že i přes to, že ČRDM má jen pár zaměstnanců, je kolem dost dobrovolníků, kteří by dokázali se síťováním pomoci.
Martin Šimáček debatu uzavřel pobídkou, že „…je důležité, aby organizace, které s inkluzí mají zkušenosti, které ji dělají, o tom více mluvily.“
Další panelová diskuze se týkala Inkluze ve službách pro mládež, jíž se účastnili Regina Kunzová (Česká asociace streetwork), Tomáš Klumpar z DDM Ulita a Filip Novotný z MPSV. Debata se točila kolem problému, zda se děti, navštěvující nízkoprahová centra, vyčleňují ze společnosti, a kolem toho, že nejčastější náplní takových klubů je doučování, které ale nespadá pod MPSV a nemělo by náplní být. Zástupce MPSV si mj. postěžoval na špatnou komunikaci s MŠMT, a snažil se přiblížit posluchačům vizi, kdy by každá obec měla svého klíčového pracovníka v sociálních službách s přesahem do terénu (přípravy zákona o sociálních pracovnících).
Dále se představilo sdružení Ramus – parta nadšenců, kteří pořádají akce pro vozíčkáře, od doprovázení na kulturu a různých výletů až po prázdninový puťák dodávkou po Evropě.
Junák představil odbor Skauting pro všechny a jeho činnost, přípravu kurzů a poradenskou činnost pro skautské vedoucí, kteří mají v oddíle hendikepované, příliš živé nebo jinak „jiné“ děti.
Podobnou činnost jako Ramus představilo také sdružení Užitečný život, s tím rozdílem, že místo tábora pořádají náročný prázdninový zážitkový kurz s návazností na Gymnasion.
Ondra Kamenický z Člověka v tísni představil projekt Promítej i ty!, který navazuje na festival dokumentů Jeden svět, díky němuž je možno si filmy stáhnout nebo půjčit a promítat téměř kdekoliv – jednotlivé projekce jsou zaznamenány v mapce.
Posledním z bloku představování byl projekt, který spustil skaut Marek Baxa, s názvem Spolumat.cz – v podstatě jde o webové (a také Facebookové) stránky, které mají propojit nabídku a poptávku po doprovázení handicapovaných na kulturní a podobné akce.
Na závěr byl večer promítán dokument Punkový syndrom o finské kapele čtyř hudebníků s mentálním postižením, po němž následovala ještě diskuse.
Týden pro inkluzi probíhá v celé republice – různá sdružení pořádají akce buď osvětové, vzdělávací nebo akce pro všemožně hendikepované.
Celý projekt, který chce podpořit zapojování žáků se znevýhodněním do škol hlavního vzdělávacího proudu a běžných volnočasových aktivit, společně pořádají od 4. do 10. listopadu 2013 o.s. Rytmus a o.p.s Člověk v tísni.
#inkluze #socialnizaclenovani
#inkluze #socialnizaclenovani
Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.