Práce v truhlářské dílně nebo kadeřnickém salonu baví kluky a holky z dětského domova v Býchorech nedaleko Kolína více než vysedávání u televize.

    Neobvyklé věci se dějí v býchorském dětském domově se školou. Děti mají nedaleko domova farmu, takže se starají o koně, kozy, ovce a další zvířata; další jsou zapojeni do tanečního klubu Kocour Modroočko…

    Nejnovější aktivitou DDŠ Býchory je projekt Práce je dar, díky kterému vyjíždějí osmáci a deváťáci, před rozhodnutím o výběru další školy do okolních firem – k instalatérovi, do kadeřnictví, knihovny, domova pro seniory nebo k automechanikům.

    Práce je dar - starší děti z dětského domova si mohou díky tomuto projektu Jak se svařuje vodovodní potrubí? Co dělají technici s vozidly v autoservisu? Jak to vypadá v zákulisí kadeřnického salonu? Co obnáší práce knihovnice, švadleny nebo sociálního pracovníka v domově pro seniory? To vše teď na vlastní kůži poznávají osmáci a deváťáci z Dětského domova se školou (DDŠ) v Býchorech. Zařízení, kterému mnozí dosud přezdívají „pasťák“, se snaží otevřít své brány a připravit děti na budoucí povolání i na reálný život po odchodu z dětského domova.

    „Ve 14 letech je velmi obtížné zvolit si správné povolání. Děti netuší, co jednotlivé profese obnášejí, tak jsme se rozhodli ukázat jim realitu. Každý týden navštěvují vybrané pracoviště a plně se tam zapojují do pracovního procesu, aby zjistily, co daná profese obnáší,“ vysvětluje hlavní myšlenku projektu Práce je dar ředitel DDŠ Býchory Aleš Bureš.

    O tom, že práce je skutečný dar, se přesvědčují třeba v truhlářské nebo krejčovské dílně, v autoservisu, v kadeřnictví, knihovně či domově pro seniory. Někteří budou své výrobky prodávat na festivalech a řemeslných trzích. Díky tomu si uvědomí, jak je obtížné vydělat si peníze.

    Mnoha dětem dvě hodiny, které na praxi odpoledne tráví, nestačí, a chtějí pracovat i o víkendu. „Když to jde, dohodnu se v domově a chodím do autoservisu i v sobotu. Nejvíc mě baví přezouvání pneumatik a všechny zajímavosti kolem aut. Pokud to vyjde, chtěl bych jednou v autoservisu pracovat,“ vypráví čtrnáctiletý Nikolas.

    O rok starší Denisa, která chodí na praxi do kadeřnictví, by si jednou chtěla otevřít vlastní salon. „Nejlepší na tom je, že si stříhání, barvení a melírování můžeme vyzkoušet a ne jenom koukat,“ říká Denisa.

    „Na konci dvouletého projektu uspořádáme na Kmochově ostrově v Kolíně burzu škol spojenou s hudebním festivalem,“ dodává koordinátor projektu Aleš Bureš.

    Investice do rozvoje vzdělávání

    #inkluze #socialnizaclenovani

    #inkluze #socialnizaclenovani

    Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.

    Autor