Podnítit zájem mladých lidí – zejména prvovoličů – o jejich účast na veřejném životě, projevenou hlasováním v evropských volbách, je smyslem kampaně Vím, proč volím.

    Mladým má nabídnout základní přehled o politických stranách, jež se ve volebním klání na národní úrovni utkají v květnu, o jejich kandidátkách i o praktickém významu hlasování do Evropského parlamentu. Na tiskové konferenci, konané 27. března 2014 ve Friends Coffee House v centru Prahy, to novinářům řekli pořadatelé kampaně.

    Logo kampaně Vím, proč volímJana Votavová: Snažíme se být velmi struční a jasní (foto Jiří Majer)„Snažíme se být velmi struční a jasní, protože mladý člověk nepotřebuje mít o každé straně publikaci,“ zdůraznila projektová manažerka Vím, proč volím Jana Votavová. Zvolenou strategii opírá o zkušenosti získané jednak z obdobné kampaně konané loni na podzim k předčasným parlamentním volbám v ČR, a jednak o poznatky získané z osvětového projektu České rady dětí a mládeže Kecejme do toho, v jehož rámci se Vím, proč volím koná. „Na základě impulzů od mladých lidí vznikla Vím, proč volím, která je nestrannou kampaní: nepropaguje žádnou stranu, ale vždy k aktuálním volbám zpracováváme informace úplně o všech kandidujících stranách, tedy o těch, které jsou oficiálně registrovány ministerstvem vnitra a mají regulérní kandidátku,“ rozvedla Jana Votavová.

    Organizátoři kampaně Upozornila, že ohlas na informační servis pro mladé, zaostřený na předčasné sněmovní volby, byl – vyjádřeno číslem – čtvrtmilionový. Na 250.000 mladých lidí na něj totiž nějak zareagovalo, hlavně na příslušném webu www.vimprocvolim.cz , na Facebooku a na sociálních sítích obecně. „Zpětnou vazbu“ dostávali organizátoři i proto, že mladým se zamlouvala nabídnutá možnost oslovit politické strany sadou otázek zformulovaných na základě jejich podnětů.

    Z tiskové konference ke spuštění kampaně Více času na přípravu a finanční prostředky z programu „Mládež“, poskytnuté Evropskou komisí členským zemím EU, umožnily nyní rozšířit dominující on-line podobu Vím, proč volím o sérii koncertů spojených s kontaktní kampaní. „Koncertní“ složku, nazvanou Vím, proč volím On Tour, přiblížil její manažer Jiří Let. Podle něj se jedná o interaktivní metodu, jak mladé lidi zkontaktovat, jak se s nimi potkat a předat jim zprávu o tom, že evropské volby proběhnou a že je zajímavé a dobré se jich zúčastnit – už proto, že tím člověk rozhoduje o budoucnosti v Evropě, o tom, jak bude vypadat Evropská unie.Setkání s novináři se uskutečnilo v prostorách Friends Coffee House v centru Prahy (foto Jiří Majer) „A zároveň jsme hledali místo, kde bychom byli schopni takovéto informace mladým předávat – to jeden cíl – i maličko oslavit – a to je ten cíl druhý – fakt, že evropské volby vůbec budou: jde tak trochu i o společenskou událost, která nějakým způsobem ovlivní dění v České republice a v celé Evropě během následujících měsíců,“ dodal Jiří Let.

    Logo koncertní části kampaně Vím, proč volímPořadatelé proto zvolili formu festivalu, při němž uspořádají celkem 14 koncertů v jednotlivých regionech ČR; vybírali přitom často sídla o velikosti bývalých okresních měst, a nadto taková, kde účast mladých lidí ve věku od 18 do 30 let byla při minulých volbách do Evropského parlamentu nízká. Koncerty se odehrají v Ústí nad Orlicí, v Šumperku, v Holešově, v Kopřivnici, v Sokolově, v Žatci, v Prachaticích, v Rokycanech, v Jihlavě, v Třebíči, ve Znojmě, v Praze, v České Lípě a v Jičíně.

    Kromě hudby budou účastníci koncertů Koncerty budou jednak „klubové“ (zpravidla v pátek večer), konané v místním „kulturním domě“ či klubu, a jednak „pod otevřeným nebem“ (většinou v sobotu odpoledne) odehrané na náměstí či v parku. V obou případech budou mít návštěvníci možnost potřebné „evropské volební“ informace získat: k tomu mají sloužit infostánky, diskusní zóny a podobně.

    Jiří Let: Mladí, kteří se s kampaní Kromě převažující kladné odezvy zaznamenali pořadatelé na svoji činnost i ohlasy záporné. „Samozřejmě jsme se setkali i s takovými reakcemi, že to děláme zbytečně, anebo se občas vyskytl i nějaký vulgární e-mail. Na druhou stranu si říkám, že i ten negativní přístup je zajímavý, protože člověk se s tou kampaní nějak potká. Přijde někdo z nich k evropským volbám...? (Fotomozaika zdobící kavárnu, v níž se tisková konference ke kampani A minimálně se zamyslí nad tím, že ty volby jsou, že existují. To, jestli k nim půjde, nebo ne, je ve finále jeho rozhodnutí, ale jejich připomínání zvyšuje – alespoň z našeho pohledu – řekněme občanskou vzdělanost: povědomí o tom, jak naše společnost funguje, o co v jejím rámci běží,“ míní Jiří Let.

    crdmKampaň Vím, proč volím vznikla na národní úrovni v České republice péčí jejích organizátorů a podle jejich vlastního receptu; na úrovni evropské je pak podle Jany Votavové nyní už navázána na celoevropskou kampaň Ligy mladých voličů, kterou zajišťuje Evropské fórum mládeže. Členkou právě jmenovaného fóra je i Česká rada dětí a mládeže, k jejímž projektům – vedle řady jiných – projekt Kecejme do toho, potažmo kampaň Vím, proč volím náleží.

    Autor