Netradiční keltskou vesnici se zvířecí farmou i indiánským tee-pee si nejdříve se svými vychovateli a učiteli vybudovaly a pak do ní pozvaly kamarády z mateřských a základních škol.
Řeč je o dětech z Dětského domova se školou Býchory, který je proslulý využíváním moderních metod při výchově dětí.
Jen letos na jaře se vzdělávacích programů v Ekocentru Horka, jak se areál oficiálně jmenuje, zúčastnilo téměř 700 dětí z devíti mateřských a tří základních škol. Kluci a holky z býchorského domova se pod dohledem dospělých ujali role průvodců a organizátorů soutěžních stanovišť. Mezi ty nejpopulárnější patřilo například bubnování v tee-pee, mletí mouky a pečení placek v chlebové peci, střelba z luku, jízda na koni nebo prohlídka zvířecí farmy s kozami, ovcemi i oslíkem Matějem.
Na Horce si příchozí děti v praxi vyzkoušely i další věci, které znají jen z učebnic a z televize, například rýžování zlata, astronomii a určování světových stran, výrobu ozdob z korálků nebo práci v řemeslné dílně. Děti postupně procházely jednotlivá stanoviště a na nich plnily praktické úkoly.
Ekocentrum Horka vybudoval DDŠ Býchory v rámci projektu Kámen mudrců. „Promyšlená pracovní činnost dětí, tedy taková, kdy kluci a holky vidí užitek svého úsilí, je pro nás jedním ze základním výchovných prostředků. Děti na Horce pracovaly s velkým nadšením, teď k ní mají doslova srdcový vztah a podílejí se také na provozu a údržbě,“ řekl ředitel DDŠ Býchory a šéf sdružení Barry a spol. Aleš Bureš.
Děti z domova, které neodjely na prázdniny k rodičům nebo pěstounům, se budou v létě podílet na dalším zvelebování Horky. „Chceme postavit řemeslnou stodolu a polozemnici a také dokončit práce na roubence. V plánu máme i vybudování jezírka, které naváže na přírodní čističku odpadních vod,“ dodal Aleš Bureš.
#inkluze #socialnizaclenovani
#inkluze #socialnizaclenovani
Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.