V Ekocentru Horka vyrůstá další unikát. Kopii historické obytné stavby částečně zabudované do země, kterou využívali lidé k bydlení od pravěku
až do raného středověku, budují podle dostupných dobových zdrojů pod vedením správce ekocentra Petra Zámostného kluci z Dětského domova se školou Býchory. Stavba vzniká díky podpoře Města Kolín. V takzvané polozemnici bude hrnčířský kruh a keramická pec, interiér bude vybaven doplňky z doby laténské kultury. Střecha je pokryta rákosovým doškem
vyrobeným na zakázku u Pavla Otáhala z Kobylí, kámen na podlahu přivezli býchorští z labského řečiště nedaleko Kolína a proutí na stěny a ploty pochází z labských ramen.
Ekocentrum Horka budují se svými pedagogy chlapci a děvčata z Dětského domova Býchory v rámci projektu Kámen mudrců. „Promyšlená pracovní činnost dětí, tedy taková, kdy kluci a holky vidí užitek svého úsilí, je pro nás jedním ze základním výchovných prostředků. Děti na Horce pracují s velkým nadšením, mají k ní doslova srdcový vztah a podílejí se také na provozu a údržbě,“ řekl ředitel domova Aleš Bureš. Projekt kromě Kolína podporují také další organizace, například TPCA v rámci programu Partnerství pro Kolínsko, Nadace OKD, Nadace Partnerství, Nadace Terezy Maxové dětem a rovněž Evropská unie v rámci operačního programu vzdělání pro konkurenceschopnost.
Horka slouží jako jedinečné vzdělávací ekocentrum pro děti z mateřských a základních škol z Kolínska i dalších regionů Středočeského kraje. V rámci exkurzí si v něm v praxi vyzkouší to, co znají jen z učebnic a z televize: mletí mouky a pečení placek v chlebové peci, střelbu z luku, jízdu na koni, astronomii a určování světových stran, výrobu ozdob z korálků nebo práci v řemeslné dílně.
Jen letos na jaře se vzdělávacích programů v Ekocentru Horka zúčastnilo téměř 700 dětí z devíti mateřských a tří základních škol. Kluci a holky z býchorského domova se pod dohledem dospělých ujali role průvodců a organizátorů soutěžních stanovišť.
#dětský-domov #inkluze #socialnizaclenovani
#inkluze #socialnizaclenovani
Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.