Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová dnes představila nového školského ombudsmana, kterým se stal Ladislav Hrzal.
Jeho hlavním úkolem bude věnovat se otázce bezpečného klimatu na školách. Dosavadní školský ombudsman Eduard Zeman zůstává na MŠMT v poradním týmu ministryně.
Institut školského ombudsmana byl na MŠMT zaveden v polovině září 2014. V průměru řešil ombudsman 120 podnětů měsíčně. Hojně zastoupenými kauzami byly například případy související s dopadem novely zákona o pedagogických pracovnících v roce 2014, integrací žáků, státní maturitou, potíže s umisťováním dětí do škol, objevovaly se stížnosti učitelů a zejména asistentů pedagoga ve věci uzavírání smluv na dobu určitou a také problémy s nedostatečným finančním ohodnocením. K nejsložitějším patřily případy šikany žáků. I tomuto tématu v souvislosti s bezpečným klimatem na školách se bude věnovat nový školský ombudsman.
„Školský ombudsman nedisponuje žádnými rozhodovacími kompetencemi, jeho úlohou bude zejména být mediátorem při řešení jednotlivých případů. Na základě stížností a zpětných indicií od České školní inspekce by měl nový školský ombudsman vytvořit plán výjezdů do regionů, pořádat tam besedy na dané téma a zobecňovat příklady dobré praxe ze škol, které tento problém úspěšně vyřešily,“ řekla k roli nového školského ombudsmana ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
„Chtěl bych zúročit své zkušenosti a poznatky z ankety Zlatý Ámos. Nejen finalisté této ankety, ale všichni, kdo byli přihlášeni, jsou podle mého názoru vzorem toho, jak má vypadat spolupráce učitele s rodiči, jak si mají vzájemně rozumět. Právě vytváření ovzduší porozumění a vzájemného respektu k druhým by mělo být hlavní náplní mé práce,“ uvedl nový školský ombudsman Ladislav Hrzal.
#MŠMT #ombudsman