Formální a neformální vzdělávání, respektive možnosti jejich vzájemného propojování a doplňování.

    A zejména pak uznávání hodnoty praktických „výstupů“ z neformálně vzdělávací činnosti – typicky například té, které se odehrává v rámci mimoškolní výchovy v dětském oddíle. To byly hlavní obsahové okruhy, na něž se soustředili účastníci konference „Vzdělávání v organizacích dětí a mládeže“ s podtitulem „I dobrovolník může být odborník“.

    Z jihlavské konference o neformálním vzdělávaní v organizacích dětí a mládeže (foto Jiří Majer)Z jihlavské konference o neformálním vzdělávaní v organizacích dětí a mládeže (foto Jiří Majer)Celodenní konference, konané 10. listopadu 2016 v jihlavské Ville Eden, se zúčastnily zhruba tři desítky zájemců o danou problematiku. Vedle představitelů resortu školství a „střešních“ mládežnických organizací – České rady dětí a mládeže (ČRDM), Rady dětí a mládeže Moravskoslezského kraje (RADAMOK) a Rady dětí a mládeže Kraje Vysočina – tu byli rovněž zkušení oddíloví praktici z Ligy lesní moudrosti, Junáka – českého skauta, Asociace TOM, Pionýra, České tábornické unie, Sdružení přátel Jaroslava Foglara či Hnutí Brontosaurus.Z jihlavské konference o neformálním vzdělávaní v organizacích dětí a mládeže (foto Jiří Majer) Dále lidé z České debatní společnosti, Českého svazu chovatelů, Projektu Odyssea a některých dalších neziskovek. Nezůstalo tudíž u pouhého referování, ale zafungovala i pověstná „zpětná vazba“ v podobě trefných postřehů z praxe, které průběh diskusního setkání zpestřily.

    Předseda České rady dětí a mládeže Aleš Sedláček (foto Jiří Majer)Cílem konference podle předsedy ČRDM Aleše Sedláčka bylo zvýšit povědomí o tom, jak by mohli dobrovolníci pracující v organizacích dětí a mládeže využít toho, co se naučili, například pro svou profesní nebo studijní dráhu. „Dalším cílem je pokusit se ovlivnit nebo motivovat stát, respektive ministerstvo školství a další zodpovědné resorty k tomu, aby nastavovaly co nejlepší podmínky pro to, aby kompetence, které se naučí ti naši dobrovolníci, byly opravdu akceptované. Předseda ČRDM Aleš Sedláček: Legislativní úprava by umožnila našim dobrovolníkům, aby mohli profesionálně pracovat jako pedagogové například v domech dětí a mládeže (foto Jiří Majer)Konkrétně by se mohlo jednat o úpravu zákona o pedagogických pracovnících, který by konstatoval, že splněná kvalifikace vedoucího, která je již dnes zanesená v Národní soustavě kvalifikací, by byla akceptovaná jako pedagogické vzdělání,“ míní Aleš Sedláček. „To znamená, že by to umožnilo našim dobrovolníkům, aby mohli profesionálně pracovat jako pedagogové například v domech dětí a mládeže,“ dodal na vysvětlenou.

    Ředitel Odboru pro mládež MŠMT Michal Urban (foto Jiří Majer)Podobný pohled na věc nabídl i ředitel Odboru pro mládež MŠMT Michal Urban, který serveru ADAM.cz řekl: „Všeobecně se v rámci činnosti odboru pro mládež snažíme o to, aby když se někdo něco naučí ve volnočasových aktivitách nebo dobře vede volnočasové aktivity, tak aby mu to pak následně někdo mohl uznat. Například v případě, že tento člověk změní kariéru, pokračuje někam do dalšího zaměstnání nebo se chce dále vzdělávat.“ Odbor by podle svého ředitele rád využil možností, jež nabízí zákon o uznávání dalšího vzdělávaní i Národní soustava kvalifikací. Z jihlavské konference o neformálním vzdělávaní v organizacích dětí a mládeže (foto Jiří Majer)„I díky předchozím projektům jako Klíče pro život nebo K2 se podařilo připravit všechny podklady tak, aby byly definované minimální kompetenční profily u vybraných pozic v organizacích, které pracují s dětmi a mládeží. Z jihlavské konference o neformálním vzdělávaní v organizacích dětí a mládeže (foto Jiří Majer)Nyní je vše připraveno tak, abychom v případě, že by bylo umožněno novelizovat zákon o pedagogických pracovnících, mohli kupříkladu umožnit nějakému vedoucímu volnočasových aktivit neziskové organizace získat kvalifikaci potřebnou k tomu, aby mohl vést podobnou aktivitu třeba ve středisku volného času,“ rozvedl Michal Urban.

    Daniela Havlíčková (vpravo) z pelhřimovské Hodiny H (foto Jiří Majer)O to, aby účastníci konference získali na probíranou problematiku co nejzasvěcenější pohled, se postarali také další řečníci. Jmenovitě Daniela Havlíčková z pelhřimovské neziskovky Hodina H, která hovořila mj. o systému Národní soustavy kvalifikací a možnosti uznávání neformálního vzdělávání v naší republice, vedoucí oddělení pro mezinárodní spolupráci a koordinaci projektů Národního ústavu pro vzdělávání Irena Palánová, Irena Palánová z Národního ústavu pro vzdělávání (foto Jiří Majer)Jaroslav Kompán z FF Univerzity Mateja Bela (foto Jiří Majer)která přiblížila novinky v oblasti tzv. Europassu, a Jaroslav Kompán z Katedry telesnej výchovy a športu FF Univerzity Mateja Bela, který seznámil přítomné s reáliemi neformálního vzdělávání a možnostmi jeho uznávání na Slovensku.
    Dění na konferenci bylo péčí ČRDM zprostředkováno online přenosu i zájemcům, kteří se jí nemohli osobně zúčastnit.

    Online přenos z jihlavské konference o neformálním vzdělávaní v organizacích dětí a mládeže (foto Jiří Majer)Téma uznávání neformálního vzdělávání poslední dobou rezonuje silněji. Počátkem listopadu při setkání se zástupci dětských a mládežnických spolků ministryně školství Kateřina Valachová vyjádřila přístupu ČRDM k této problematice své sympatie a podporu.

    Jihlavské gymnázium, místo konání Celostátní vzájemné výměny zkušeností 2016 (foto Jiří Majer)Trička s emblémem CVVZ 2016 (foto Jiří Majer)Konference o vzdělávání v organizacích dětí a mládeže byla předzvěstí návazné Celostátní vzájemné výměny zkušeností (CVVZ) 2016, konané v Jihlavě v době od 11. do 13. listopadu. Jde o dlouholetou, již tradiční mládežnickou iniciativu, zaměřenou právě na neformální vzdělávání lidí, kteří ve svém volném čase vedou rozmanité dětské oddíly, družiny, skupiny, kluby či kmeny.


    #konference #Vzdělávání #dobrovolník #cvvz #cvvz2016

    Autor