Od pátku 23. do neděle 25. března 2018 proběhne na Výstavišti v pražských Holešovicích v rámci Festivalu Evolution Miniveletrh fairtradových výrobků.

    Expozice Fairtrade Česko a Slovensko na něm představí celou řadu produktů, které jsou na našem trhu k dispozici, a to nejen potraviny, ale také řezané květiny nebo výrobky z bavlny. V sobotu se pak na Výstavišti bude konat panelová diskuse o důvodech, proč se do systému Fairtrade zapojuje rostoucí počet výrobců a obchodníků.
    Miniveletrh fairtradových výrobků se koná již počtvrté a jeho smyslem je představit stále rostoucí škálu produktů s certifikací Fairtrade.

    Fairtrade nabízí výrobcům a zaměstnancům z tzv. rozvojových zemí férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv (včetně zákazu dětské práce) a šetrnost k životnímu prostředí. „Výrobci v rámci systému Fairtrade dostávají za své produkty a suroviny takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na jejich výrobu a vypěstování a zároveň umožňuje důstojné živobytí,“ říká Hana Chorváthová, výkonná ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, a dodává: „O fairtradové produkty je v Česku rostoucí zájem a potraviny, ale i další zboží splňující standardy Fairtrade dnes lze koupit nejen ve specializovaných obchodech, jako tomu bylo ještě před deseti lety, ale v běžné obchodní síti.“ Její slova dokládají i údaje za rok 2016, kdy čeští spotřebitelé nakoupili 326 tun kávy s certifikací Fairtrade, tedy o 88 % více než v předchozím roce. Nabídka výrobků z fairtradového kakaa vzrostla mezi lety 2015 a 2016 o 56 %.

    Certifikaci Fairtrade získala Biopekárna Zemanka
    Její slova potvrzuje kromě rostoucích objemů prodaných fairtradových výrobků také skutečnost, že zájem zařadit do své nabídky fairtradové produkty či pracovat s fairtradovými surovinami projevuje stále více výrobců a prodejců potravin. „Před několika dny získala certifikaci Biopekárna Zemanka pro osm svých výrobků s fairtradovým kakaem a stala se tak prvním významným českým výrobcem, který se do programu Fairtrade takto intenzivně zapojil,“ říká H. Chorváthová.
    „Pro nás v Zemance je důležité znát původ suroviny i její příběh. Označení Fairtrade je pro nás zárukou, že podporujeme lokální producenty a jejich komunity. Zároveň chceme našim zákazníkům nabídnout stejnou možnost podpory, kterou mohou realizovat prostřednictvím svého odpovědného nákupu. Vzhledem k našim hodnotám je pro nás Fairtrade standardem, ne možností,“ vysvětluje důvody, které k zapojení do programu Fairtrade vedly, majitel Biopekárny Zemanka Jan Zeman a dodává: „Je pro nás čest být prvním českým výrobcem fairtradových bio sušenek na našem trhu.”

    Fairtrade jako marketing, nebo podpora pěstitelů?
    O motivaci pro zapojení do Fairtrade bude Jan Zeman diskutovat také v rámci panelové debaty, kterou bude v sobotu 24. 3. moderovat odbornice na zdravou výživu a zdravý životní styl Margit Slimáková. Kromě Jana Zemana se do debaty zapojí také Kateřina Hemerle ze společnosti Florea.cz, která v loňském roce začala na českém trhu nabízet první fairtradové řezané květiny, a Markéta Vinkelhoferová za Fairtrade Česko a Slovensko.

    Nejen káva a čokoláda
    Přestože z fairtradových výrobků jsou u nás asi nejznámější káva nebo čokoláda, jak již bylo řečeno, certifikace se netýká pouze potravin. Kromě již zmíněných řezaných květin se tak v expozici Fairtrade Česko a Slovensko představí také výrobky z fairtradové bavlny slovenského distributora Sintra šport. Prim však budou přesto hrát potraviny, a to z nabídky společností Tchibo Praha, J. J. Darboven, Country Life, Fair Made, Fairtrademarket, Biopekárna Zemanka, Marks and Spencer, Pfanner, MIKO káva a Lidl Česká republika. Seznámit se s nimi a ochutnat je budou návštěvníci moci v expozici Fairtrade Česko a Slovenko v pravém křídle Průmyslového paláce.

    www.fairtrade-cesko.cz

    O Fairtrade Česko a Slovensko
    Fairtrade Česko a Slovensko Fairtrade Česko a Slovensko zastupuje Fairtrade International v České republice a na Slovensku. Mezi hlavní oblasti činnosti patří rozvoj trhu a podpora prodeje fairtradových výrobků v České republice a na Slovensku, zvyšování informovanosti a zapojování spotřebitelů a odborné veřejnosti do podpory fair trade, monitoring používání známky FAIRTRADE® v ČR a na Slovensku a dohled nad dodržováním stanovených pravidel pro její použití. Důležitou součástí je také marketingová podpora produktů označených známkou FAIRTRADE®, zastupování českého a slovenského fairtradového hnutí v zahraničí a další činnosti, které jsou v souladu s cíli a posláním Fairtrade ČS.

    Co je fair trade?
    Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z tzv. rozvojových zemí odpovídající odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení fairtradového příplatku, který je investován do projektů místního rozvoje. Fairtrade celosvětově podporuje 1,6 mil drobných farmářů a pracovníků ve 125 zemích světa. Fairtradový výrobek lze poznat podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.

    Autor