Po tom, jak vzniklo logo České rady a mládeže, nezbylo než pátrat u pamětníků. Nejlépe u samotného tvůrce.

    Tím byl kmenový grafik a dlouholetý vedoucí tomíků a také tvůrce množství prima her – Jiří Chour. Napsal nám:

    „Během soustředěného pátrání jsem prohledal asi deset šanonů, sběračů, v nichž jsou slisovány moje minulé grafické počiny. Strašně protivná práce, ufffff!
    Zcela první návrhy dělané tužkou jsem už nenašel. Možná jsem je vyhodil, možná je najdu, až nebudou potřeba. Podařilo se mi ale najít dvě pozdější, tuší provedené varianty. Ty posílám spolu s textem…

    Proč pluje loďka v osmerce

    Jeden z návrhů Jiřího Choura na logo ČRDM z r. 1998 Vzpomínání na začátky ČRDM je pro mnohé dávnou a zcela zasutou historií. Tak dávnou, že těm mladším se může zdát, že to bylo přibližně v té samé době, kdy v krajinách o něco jižnějších, v tlupách člověka kromaňonského, propukla první stávka za zkrácení pracovní doby. Nebo tak nějak.

    Já si ale přesto nějaké věci z té doby pamatuji. Tehdy Tomáš (T.N., kdo jiný) někomu někde slíbil, že zařídí návrh loga pro nově vznikající střešní organizaci. Ale fofrem, šupem. Do plánované schůzky zbývalo už jen pár dní. Pro mne šibeniční lhůta. Abych urychlil vizualizaci nápadů, které se mi líhly v hlavě, použil jsem šablonu. Zlé jazyky tvrdí, že jsem zůstával v hospodě U Kulaté Báby dlouho po zavíračce, ale není to pravda.
    Jeden z návrhů Jiřího Choura na logo ČRDM z r. 1998 Pravda ale je, že jsem jako onu šablonu použil pivní tácek. Čtverec z pevného kartonu přiměřeného rozměru, s příhodně zakulacenými rohy. Udělat tužkou obrys jde raz dva. Shodou okolností, což je zase historický fakt, bylo v tu dobu zakládajících organizací ausgerechnet osm. Stačilo tedy tácek malinko pootočit – a všech osm členů našlo svůj symbolický rožek.
    Tehdy se ani nezdálo, že by se pod střechu asociace mělo nahrnout množství dalších členů, konkurenční Kruh, vedený profesionálními mládežníky, jich měl mnohem víc.

    No, a co vlastní motiv? Dítě, dětské hry, loďka skládaná z papíru plující do dálav, jako symbol dětství. Variant bylo několik. Zvítězila však právě loďka. Doplula až do dnešní doby.

    A to je vlastně všechno. Možná se tehdejší pamětníci rozpomenou na další podrobnosti, ale já bych nerad vyprávěl nějaké bajky. Tohle je, jak by pravil Petr Bajza, pravda pravdoucí.“

    P.S. Zmíněný Tomáš Novotný, šéf tomíků a zadavatel loga, k jeho symbolice dodává, že tehdejší rychlý kolotoč událostí, ale i situace mezi organizacemi dětí a mládeže, připomínala rozbouřené moře, a proto ta lodička…

    #20letcrdm

    Autor