Druhý ročník Týdnů mediálního vzdělávání, tentokrát s mottem „O pravdu?“ potvrdil zájem vyučujících i studentů o informace z oblasti fungování médií.
V průběhu šesti závěrečných týdnů školního roku proběhlo na 153 školách po celé České republice:
– 125 diskuzí s 52 novináři,
– 40 seminářů 12 partnerských organizací,
– a 11 návštěv studentů v redakcích.
Po dobu šesti týdnů byly na zapojených základních a středních školách promítány dokumentární filmy s mediálně-vzdělávací tematikou, probíhaly debaty studentů s novináři a mediálními odborníky, školy se také měly možnost zúčastnit workshopů nabízených partnerskými organizacemi nebo exkurzí do redakcí. Aktivity byly zaměřeny na rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti žáků a studentů po celé České republice. Ze zapojených škol bylo 80 % mimopražských a 20 % pražských. Obdobně jako v loňském roce. Celých 34,5 % tvořily základní školy, 33 % gymnázia a 32,5 % pak střední odborné školy a učiliště. Většina škol (88 %) se rozhodla pustit svým žákům dokumentární film. Školy si mohly vybrat jak ze dvou filmů, které dostaly od pořadatele, Jednoho světa na školách, společnosti Člověk v tísni, zdarma na DVD (Mimořádná zpráva a Co dokáže lež), tak z nabídky dalších dokumentů s mediálně-vzdělávací tematikou na audiovizuálním portálu JSNS.CZ. Do projektu se zapojilo 52 novinářů a mediálních odborníků. Hlavním záměrem debat bylo přiblížit mladým lidem profesi novináře a to formou osobního setkání s lidmi, kteří se ve světě médií dennodenně pohybují a kteří budou se studenty otevřeně debatovat o tom, co obnáší jejich práce, jak fungují média v praxi a jak vznikají zprávy.
Jak hodnotí projekt samotní novináři? „Studenti byli zvědaví a velmi pozorní. Popsal jsem proměnu médií a novinařiny od devatenáctého století, kdy existoval jen tisk a novinářství bylo elitním zaměstnáním s profesními kodexy a společenskou prestiží, až po dnešní informační chaos bez pravidel, kdy novinářem může být každý, kdo umí mačkat tlačítka na mobilu. Studenti říkali, jak obtížné je vyznat se v informačním chaosu,“ popsal své dojmy z debaty se studenty ve Vsetíně Jan Urban, novinář, pedagog, disident a signatář Charty 77, spoluzakladatel, lídr a mluvčí Občanského fóra.
Lea Surovcová z České televize, která se zapojila i do loňského ročníku, popisuje: „Skoro dvě hodiny jsme se rozhodně nenudili. Bylo jedno, v jakém typu školy jsem – ZŠ, učiliště nebo gymnázium… Zkrátka, když měli učitelé zájem, tak to platilo i o studentech. Měla jsem štěstí na skvělé školy a studenty.“
Projekt uvítali i sami vyučující. Oceňovali zejména zapojení autentického člověka z praxe a získané studijní materiály. „Tematiku mediální gramotnosti považujeme za nadmíru důležitou a forma debaty s odborníkem je atraktivní a efektivní,“ říká Jan Divíšek z Gymnázia a SOŠPg Jeronýmova v Liberci. Hana Laštůvková z Gymnázia Třebíč zase uvádí: „Oblast mediálního vzdělávání je v učebnicích zpracována neaktuálně, zastarale. Materiály si vytváříme sami. Toto byla odborná pomoc.“
Účelem letošního motta „O pravdu?“ bylo připomenout důležitost rozlišování pravdivých a důvěryhodných informací v době, kdy se na sociálních sítích rychle šíří značné množství nepravdivých zpráv.