Studenti se letos již potřinácté utkají v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež, a to v rámci soutěže Spotřeba pro život.
Tento rok musejí prokázat své znalosti ohledně bezpečného a odpovědného používání sociálních sítí. Neodmyslitelnou součástí je i schopnost udržet digitální život na uzdě. Vítězné týmy se za odměnu podívají do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku. Soutěž vyhlašuje spotřebitelská organizace dTest.
Se svými osobními údaji nakládáme na internetu denně. Internetové společnosti běžně využívají osobní údaje k cílenému marketingu. Díky tomu se Google dostal mezi nejvíce ceněné značky na světě. Mnohé aféry ukazují, že osobní údaje zadané samotnými uživateli mohou být snadno zneužity. Studenti by měli předně vysvětlit, co všechno se rozumí osobními údaji a jaká práva v souvislosti s nimi máme.
I na sociální sítě nahráváme velké množství osobních údajů – ať už se jedná o fotografie s životními úspěchy, informace o změně zaměstnání, o stěhování či jednoduše „jen“ jméno, příjmení a datum narození. Rozsáhlé poskytování údajů ale nepřispěje pouze „k lepšímu uživatelskému zážitku“, jak provozovatelé sociálních sítí deklarují. „V rámci zpracovávaného soutěžního časopisu se mohou studenti věnovat mimo jiné tomu, že údaje jsou v podstatě platidlem, které je směňováno za možnost využívat službu. Sociální sítě a další internetové společnosti totiž někde své příjmy získat musejí, pokud poskytují služby zdarma – primárním zdrojem příjmů je jim využívání osobních údajů uživatelů pro účely cílené a další reklamy,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Studenti se také mohou zaměřit na to, jak nastavit rovnováhu mezi online a off-line životem. Moderní technologie nám v mnohém usnadňují život. Nesmíme ale zapomínat, že mobilní zařízení mají sloužit nám, nikoliv my jim. Jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem.
Soutěž Spotřeba pro život vyhlašuje dTest pro studenty gymnázií a středních škol, vyšších odborných škol a žáky odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit. Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých.
Soutěží se v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež. „Studenti v něm zužitkují vlastní zkušenosti s daným tématem, mohou také zpracovat porovnání poskytovaných služeb. Soutěžní časopis má mít v tištěné podobě formát A4, osm až dvanáct číslovaných stran obsahu a čtyři strany samostatné obálky,“ popisuje Eduarda Hekšová.
Zpracované časopisy mohou soutěžní týmy zasílat až do konce května tohoto roku. Poté odborná porota vybere pět soutěžních časopisů, jejichž autoři obdrží věcné ceny věnované vyhlašovatelem soutěže. První tři kolektivy získají spolu se svými koordinátory jako odměnu zájezd do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku. Každá zúčastněná škola obdrží zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.
dTest vyhlašuje letošní ročník soutěže pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a místopředsedy Evropského parlamentu Marcela Kolaji.
Více informací o soutěži najdete na www.spotrebaprozivot.cz.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.