Školní les je plocha většinou vytěženého lesa o velikosti zhruba fotbalového hřiště, jež je ve stálé péči školy a jejích žáků (foto Martin Kříž)
    Školní les je plocha většinou vytěženého lesa o velikosti zhruba fotbalového hřiště, jež je ve stálé péči školy a jejích žáků (foto Martin Kříž)

    Před dvěma lety přišly Chaloupky (ekocentrum v kraji Vysočina) a Gymnázium Jihlava se společným projektem školního lesa. Získali jsme pozemek, žáci zasadili a zaseli stromy, část jsme oplotili, část nechali sukcesi (samovolnému zarůstání) a teď o les společně pečujeme a děláme tu výzkum.

    O koncept školního lesa ale projevili zájem i další školy a instituce nejen na Vysočině. Oslovili jsme jednu z nejvýznamnějších lesnických institucí u nás – Školní lesní podnik Mendelovy univerzity. S ředitelem této vzdělávací a výzkumné organizace Tomášem Vrškou jsme sepsali ucelenou metodiku, která má školám s jejich lesy pomáhat.

    Školní les je lesní plocha většinou vytěženého lesa přibližně o velikosti fotbalového hřiště (má asi půl hektaru).

    Školní les je plocha většinou vytěženého lesa o velikosti zhruba fotbalového hřiště, jež je ve stálé péči školy a jejích žáků (foto Martin Kříž)
    Školní les je plocha většinou vytěženého lesa o velikosti zhruba fotbalového hřiště, jež je ve stálé péči školy a jejích žáků (foto Martin Kříž)
    Školní les je plocha většinou vytěženého lesa o velikosti zhruba fotbalového hřiště, jež je ve stálé péči školy a jejích žáků (foto Martin Kříž)
    Školní les je plocha většinou vytěženého lesa o velikosti zhruba fotbalového hřiště, jež je ve stálé péči školy a jejích žáků (foto Martin Kříž)

    Plocha je ve stálé péči školy a jejích žáků. Nesázíme stromy někomu cizímu, ale sami sobě. Žáci společně s učiteli-odborníky vyberou, jak bude výsledný les vypadat, co má plnit za funkce a co v něm má růst. Pak na pozemku pracují, odklízejí klest, sází a sejí, likvidují mechanicky buřeň, pomáhají přirozené obnově, oplocují stromky, bádají v lese, učí se, pozorují.

    Zároveň zjišťujeme, že společná péče o přírodu má u dětí významný terapeutický přesah a je tak prevencí proti environmentálnímu žalu, tedy smutku z rychlých negativních změn v přírodě, zvlášť na Vysočině.

    A  kdo všechno už má své školní lesy? Kromě gymnázia Jihlava a Chaloupek pečuje o svůj les Základní škola TGM v Moravských Budějovicích, přístav vodních skautů v Třebíči, školy na jižní Moravě pod taktovkou brněnské Lipky.

    Školní les Moravské Budějovice (foto Zuzka Havlínová – Pipla)
    Školní les Moravské Budějovice (foto Zuzka Havlínová – Pipla)

    Nově hledají školy na pomoc Znojemské městské lesy, se Základní školou Hálkova aktuálně jedná jejich město Humpolec.

    Další les pak připravuje škola v Jimramově, ve spolupráci s CHKO Žďárské vrchy. S lesy města Jihlavy rozjíždí spolupráci soukromé gymnázium Ad fontes.
    Více informací o projektu, který z Vysočiny přetéká do zbytku republiky, najdete na http://www.skolniles.cz

    Autor je garantem projektu školního lesa

    Zařadil: -maj-

    Autoři