Čtenářství

Přes padesát procent žactva dostává ve škole seznamy povinné literatury – a téměř všechny děti pak doporučené knížky také čtou. S odvoláním na výsledky průzkumu Čtení pomáhá o tom informuje zpravodajský web Deník.cz. Průzkum také zjistil, že téměř 70 procent školou povinných dětí si vede čtenářský deník. „Všechny knížky ze seznamu povinné literatury přečte 40 procent žáků, většinu přečte pětina žáků a 20 procent dětí přečte alespoň něco. Dvě procenta dětí tyto knihy nečtou vůbec, vadí jim hlavně to, že by jim někdo diktoval, co mají číst,“ uvedl Deník.cz.

Jak rozdílně lze chápat hodnocení čtenářství u mladých lidí, dokladují výsledky dvou agentur pro výzkum. První z nich Scio tvrdí, že v oblasti čtení literatury zhruba půlka chlapců na českých středních školách má velký problém přečíst jednu knihu za dva měsíce, zatímco u dívek totéž platí pro jednu čtvrtinu z nich. Přesto nejsme na tom tak špatně jako v mnoha asijských zemích. Výsledky druhé studie PISA, prováděné OECD, odhalila podobné závěry, ale v oblasti čtení pro zábavu. Tady patří čeští školáci mezi nejhorší na světě…

Knižní hrdinové jejich rodičů dnešní děti moc „neberou“. Buď je vůbec neznají, nebo je nezaujali. „Nudní jim přijdou Lovci mamutů i Rychlé šípy. Jakžtakž se drží ještě Robinson Crusoe,“ píše s odkazem na rozsáhlou anketu provedenou deníkem MF Dnes mezi žactvem zpravodajský server iDnes. Každé druhé dítě podle něj žádného literárního hrdinu nemá.

Více na
http://zpravy.idnes.cz/deti-prectou-pet-knih-rocne-dfi-/domaci.aspx?c=A131123_214803_domaci_zt

Děti z projektu Čtení pomáhá se zapojily do rekonstrukce muzea knihařství v Rožďalovicích. Informuje o tom zpravodajský server Regiony24.cz s tím, že děti pomáhají nasbírat částku 110 000 korun za kredity získané četbou knih. Ta bude využita k přípravě speciálního stavebního projektu, podle něhož bude prováděna oprava historického domu. Do projektu Čtení pomáhá se za víc než dva roky existence zapojilo téměř 148 000 dětí.

Více na
http://www.regiony24.cz/11-188242-deti-pomahaji-s-rozsirenim-muzea-kniharstvi-v-rozdalovicic

Jaké požadavky by měl tento žánr splňovat a vlivem jakých skutečností se v čase proměňují? Má být psaní pro děti více poučné, či raději zábavné? Je stejně významná obsahová i výtvarná kvalita knížky? Jaké téma a hrdinové jsou společní pro probuzení dívčí i chlapecké fantazie? Čtou děti raději knihy českých či světových autorů?

Odpovědi na uvedené otázky, a mnoho dalších, přinesou příspěvky jednotlivých přednášejících.

Proměňování podob dětské literatury úzce souvisí s mnoha faktory. Např. s vývojem chápání dětství a dospívání, s proměnami pojetí výchovy a vzdělávání. S historií, tradicemi, vývojem společenské a politické situace, s vývojem médií…..

Konference na téma:
Současná česká a světová literatura pro děti a mládež – trendy, srovnání, nová témata Regionalismus v dětské literatuře
15. – 16. 10. 2013, velký sál Krajské vědecké knihovny v Liberci

11. ročník konference připravuje Krajská vědecká knihovna v Liberci společně s Katedrou českého jazyka a literatury Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.

Garant programu 1. dne konference – Krajská vědecká knihovna v Liberci
Garant programu 2. dne konference – Technické univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická

Účast na konferenci je ZDARMA.
Pozvánku, možnost registrace a další informace najdete na:

http://www.kvkli.cz/projekty-konference/26-kalendar-udalosti/pro-knihovny/1626-soucasnost-literatury-pro-deti-a-mladez-rijen-2013.html