Přijměte, prosím, pozvání na Konferenci k uznávání neformálního vzdělávání, kterou pořádá Národní institut dětí a mládeže v termínu 2.–3. listopadu 2011. Akce se uskuteční v konferenčních prostorách hotelu Pyramida v Praze.
Hlavním cílem konference je představit výstupy projektu Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání, konkrétně klíčové aktivity Uznávání neformálního vzdělávání. O těchto výstupech a jejich další využitelnosti chceme vést diskusi s klíčovými hráči – zástupci zaměstnavatelů a vzdělavatelů, ale i státní správy a samosprávy. Hlavním řečníkem konference bude pan John May, bývalý ředitel Career Academies UK a současný ředitel Young Enterprise, podporující vstup mladých lidí na trh práce.
Klíče pro život
V roce 2011 vyšly další dvě publikace poskytující populární zpracování výzkumů prováděných v rámci projektu NIDM Klíče pro život (a v jeho přípravné fázi).
V minulém roce jsme zájemcům o výzkumy NIDM nabídli čtyři popularizačně pojaté brožury, nyní nabízíme zájemcům další dvě:
• Virtualita a realita aneb Odkud mládež získává informace o světě a jak se v něm angažuje hovoří o výsledcích výzkumu na téma Informovanost a participace mládeže.
• Máme co dohánět aneb Účinná podpora nadaných dětí může být skutečností sumarizuje výsledky výzkumu na téma…
Děti, které tráví svůj volný čas aktivním způsobem, se cítí být šťastnější než jejich pasivní vrstevníci. Některou z nabídky organizovaných volnočasových aktivit přitom využívá pravidelně jednou týdně 74% z více než dvou tisíc dotázaných dětí z celé ČR. S tímto reprezentativním vzorkem respondentů pracovali tazatelé v rámci nejnovějšího výzkumu „Hodnotové orientace dětí ve věku 6-15 let“, který realizoval Národní institut dětí a mládeže (NIDM) ministerstva školství. Výsledky rozsáhlého výzkumu poskytli novinářům na tiskové konferenci konané 28. června 2011.
Z údajů za rok 2009, které jsou k dispozici, vyplývá, že zhruba tři čtvrtě milionu Čechů představuje kategorii uživatelů návykových látek nealkoholového a netabákového typu. Například s produkty z konopí experimentovalo za poslední rok 37 procent lidí ve věku od 15 do 24 let. Látky jako amfetamin a extázi si za poslední rok zkusilo přes 11 procent dospívajících.
Senát Parlamentu ČR schválil dne 6. 4. 2011 na své 7. schůzi návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Novelou se doplňuje do příloh zákona 33 drog, které se nově objevily na trhu. V současnosti obsahuje seznam návykových látek přibližně 250 položek.
Najdete ji na webu IS VZ US nebo na stránkách NIDM
Více…
Najdete ji na webových stránkách IS VZ US pod evidenčním číslem 60059130:
http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01005Prepare.do?znackaForm=6005913002001
nebo na stránkách NIDM (Národní institut dětí a mládeže, přímo řízená organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy),
kde najdete také dodatečné informace k zadávacímu řízení:
http://www.nidm.cz/verejne-zakazky/aktualne-zahajena-zadavaci-rizeni
V případě zájmu Vaši nabídku dle pokynů doručte do 15. 06. 2011 do 11:00 hodin na adresu uvedenou v zadávací dokumentaci.
Ohledně otázek se prosím obraťte dále na kontaktní osobu: Martina Strašáková, martina.strasakova(zavináč)nidm.cz
NIDM v projektu Klíče pro život (a jeho přípravné fázi) provedlo řadu výzkumů. O jejich výsledcích vydává NIDM popularizačně pojaté brožury. V současné době jsou pro zájemce dány k dispozici následující publikace:
Balů a Mauglí aneb Můžeme být dítěti kamarádem?, která byla vytvořena na základě výzkumu Typologie dynamiky mentoringového vztahu v programu Big Brothers Big Sisters/Pět P.
Na křižovatce kultur aneb Romové, Vietnamci a Číňani mezi námi, která byla vytvořena na základě výzkumu Multikulturalita v zájmovém a neformálním vzdělávání.
Talent nad zlato aneb Všichni o talentované pracovníky stojí, ale …, která byla vytvořena na základě výzkumu Možné formy účasti zaměstnavatelů v systému podpory identifikace a rozvoje kognitivně nadaných dětí (13 – 19 let) v přírodovědných a technických oborech.
Klíče pro život je čtyřletý národní projekt, na jehož realizaci se podílí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Národním institutem dětí a mládeže. Jeho smyslem je dlouhodobá podpora kvalitního využívání volného času dětí a mládeže. Odborně se tomu říká zájmové a neformální vzdělávání. V našich poměrech se jedná o unikátní projekt. Běží v celé České republice a v následujících letech by měl přinést zejména svým propracovaným systémem vzdělávání rozvoj důležitých dovedností, znalostí, schopností a postojů (tedy klíčových kompetencí) těm, kteří se denně věnují dětem ve školních družinách, školních klubech, střediscích volného času a nestátních neziskových organizacích.
Sloveso „zhodnotit“ má dva významy: něco „vyhodnotit“ a něco „využít“. A oba tyto významy se spolu pěkně snoubily ve výzvě „Zhodnoť své kompetence“, kterou nalezli v programu účastníci Celostátní vzájemné výměny zkušeností, konané v Chrudimi od 12. do 14. listopadu 2010. Koordinátoři uznávání neformálního vzdělávání v projektu Klíče pro život Pavel Trantina a Jaroslav Rajl pro ně připravili čtyři workshopy, během nichž mohli objevovat, jaké znalosti, schopnosti a dovednosti získávají vedoucí dětských kolektivů díky své činnosti a jak je mohou „přeložit do řeči zaměstnavatelů“ během přijímacího pohovoru a učinit z nich přednost.
Zkuste si „zaparticipovat“ několikrát za sebou a hned se vám bude motat jazyk. Ve skutečnosti má tento pojem, zdánlivě připomínající slovo „parazitovat“, obrovský význam pro naši budoucnost. Proč? Jednoduše proto, že pokud se již v mládí nebudeme účastnit, aktivně zapojovat a vnímat dění kolem sebe, nebudeme na konci svého života už moci participovat na ničem. Necháme vládnout a rozhodovat ty “moudřejší“ a čas bude běžet. No a pak už jen můžeme sledovat, jak na nás jiní skutečně parazitují.