Neziskový sektor – 30 dní pro NNO
Již po deváté se letos rozběhla celostátní mediální a informační kampaň 30 dní pro neziskový sektor, jejímž cílem je informovat veřejnost o životě neziskových organizací. Hlavním tématem kampaně je letos téma dárcovství. O dárcovství – filantropii – je napsáno spousty publikací. Nejde jen o dar, finanční hotovost či materiální pomoc, ale i o dobrovolnost, záměrnost a formu občanské spoluúčasti pro změnu stávajícího stavu věcí. Moderní, současné dárcovství – filantropii, chápeme jako souhrn dobrovolných činností a chování, které vedou k vědomé podpoře třetích osob (jednotlivců,skupin, organizací) za účelem dosažení vyšší kvality života jednotlivce a společnosti.
italská olympiáda z pohledu pořadatele Dlouho očekávaný sen se stal skutečností. V noci, tři dny před zahájením zimních olympijských her, se tři auta plná lidí, batohů a lyží vydala do Turína, města plného olympijských vlajek, jež zakrývají rozestavěné stanice metra, nedodělané zastávky, parky a silnice.
Tradiční mediální a informační kampaň 30 dní pro neziskový sektor, jejímž cílem je propagovat neziskové organizace ve všech regionech ČR, se po své osmileté historii přesouvá z měsíce února na říjen. Organizátory vedla k tomuto kroku zejména snaha ještě intenzivněji podporovat individuální a firemní dárcovství. A právě podzim je k informování o činnosti neziskových organizací a k oslovení potencionálních dárců vhodným obdobím. Základním kamenem říjnové kampaně bude daňová kalkulačka schopná vypočítat „ideální“ dar neziskové organizaci, který dané firmě či fyzické osobě umožní využít stávající legislativy a snížit si daňový základ. Daňová kalkulačka bude přístupná široké veřejnosti na internetových stránkách www.neziskovky.cz.
Je tak trochu kuriózní, že kampaň 30 dní pro neziskový sektor probíhá v únoru, měsíci, který i kdyby hodně chtěl, nikdy mít 30 dní nebude. Ale možná, že v tom je tak trochu skrytý záměr pořadatelů: nějaký ten den zůstane i na další měsíc… Otázka spíš zní – zkusili jste a s jakým úspěchem někde „otisknout“ svůj obraz? Bylo víc vidět či slyšet o tom, co děláte? Mívám někdy z kontextu celostátní kampaně dojem, že sdružení, ve kterých se věnujeme s dětmi a mládeží takové té „obyčejné“ každotýdenní činnosti, zůstávají poněkud stranou. Ve Strakonicích mne však přesvědčili, že nabízejí pomocnou ruku skutečně všem. Tedy téměř všem.
V historii první celostátní setkání dětských a studentských parlamentů ze Zdravých měst proběhne tento čtvrtek (10. 2. 2005) v Třebíči. Je součástí programu kampaně „30 dní pro neziskový sektor“. Cílem setkání je navázání spolupráce mezi jednotlivými parlamenty, představení jejich činnosti i problémů s prací parlamentů souvisejících. Účast přislíbili zástupci parlamentů z měst: Orlová, Třeboň, Brno, Chrudim, Litoměřice, Hodonín, Prostějov, Kroměříž, Letovice, Pelhřimov a Vsetín. Přijedou i členové Národního parlamentu dětí a mládeže, Parlamentu dětí a mládeže Vysočiny i zástupci některých radnic Zdravých měst ČR.
Náš národ asi umí vždycky zafungovat v době, kdy existuje nějaká krize, jako tomu bylo nedávno v případě ničivé přílivové vlny v Asii. Reakce českých lidí byla úžasná. Na druhou stranu Češi asi úplně nedoceňují fakt, že neziskové organizace působí i doma – a že potřebují podporovat během celého roku. Na tiskové konferenci věnované informační kampani 30 dní pro neziskový sektor to 1. února 2005 prohlásil ředitel Informačního centra neziskových organizací (ICN) Marek Šedivý.
Prvním únorem 2005 odstartoval osmý ročník celostátní mediální kampaně 30 dní pro neziskový sektor. Téma letošního ročníku je individuální dárcovství. Pomůže kampaň zvýšit počet lidí v české společnosti, kteří pravidelně podporují konkrétní neziskovou organizaci? Regionálním spolupracovníkem kampaně v Praze je i občanské sdružení Neposeda. V průběhu února uspořádáme několik akcí, jež mají za cíl seznámit veřejnost s neziskovým sektorem, prezentovat činnost našeho sdružení a v souladu s tématem kampaně přiblížit veřejnosti možné formy individuálního dárcovství.
Měsíc únor je v České republice již tradičně věnován neziskovému sektoru. Celostátní kampaň s názvem „30 dní pro neziskový sektor“ je příležitostí pro neziskové organizace, jak se zviditelnit a dát o sobě vědět. V Uherském Hradišti se letos pořádání této kampaně podruhé ujal štáb pořadatelů Bambiriády. V pondělí 7. února 2005 bude ve vestibulu kina Hvězda v Uherském Hradišti v 15.30 slavnostní vernisáží zahájena již tradiční výstava pořádaná právě v rámci kampaně 30 dní pro neziskový sektor. Štáb Bambiriády letos nenabídl možnost prezentace celému neziskovému sektoru, ale jen těm neziskovým organizacím, které pracují s dětmi a mládeží při volnočasových aktivitách. Tyto organizace by pak měly nejen prezentovat svoji činnost, ale svou prezentací také vyzdvihnout a zdůraznit činnost vedoucích různých zájmových sdružení. „Právě ti tuto činnost vykonávají zcela bezplatně, aniž by se jim za to dostalo od společnosti či zástupců místních samospráv nějakého morálního ocenění,“ říká koordinátor výstavy Bob Stránský.