Zajímavosti ve výchově

Děti se učily číst ze slabikáře už v 16. století, upozornil Český rozhlas u příležitosti konce školního roku, kdy žáci na čas odkládají své učebnice. Na webové stránce rozhlasu najdeme připomínku toho, že první dochovaný slabikář, tzv. Prostějovský, pochází již z roku 1547. Za převratnou je nicméně pokládána učebnice „učitele národů“ J. A. Komenského nazvaná „Orbis sensualium pictus“ (Svět vnímatelný v obrazech).

Více informací na
http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/914482

Logo projektu Finanční gramotnost Přemýšleli jste někdy o tom, jak může být oddílový program užitečný k získání takových schopností jako „umí hospodařit s penězi“ anebo „umí na svůj projekt získat finanční zdroje a projekt pak realizovat“? Ať už ano anebo ne, právě teď je tu zajímavá možnost jak právě takové schopnosti rozvinout, získat na to zajímavé finanční prostředky a ještě to spojit s věcmi, které s oddílem tradičně děláme, třeba charita nebo akce pro veřejnost.
Účast v projektu Najdi investora neboli podnikání na nečisto tohle všechno nabízí.
Stačí připravit srozumitelný a přesvědčivý projekt.

Studentka vyškovského gymnázia Charlota Blunárová navrhla v rámci soutěže SOČ převratná řešení designu a koncepce ovládání mobilu pro děti ve věku od 6 do 11 let. S projektem slavila úspěch na celostátní přehlídce. (Foto Jiří Majer)Studentka vyškovského gymnázia Charlota Blunárová navrhla v rámci soutěže Středoškolské odborné činnosti (SOČ) originální design mobilního telefonu určeného pro děti ve věkové skupině od šesti do 11 let. S projektem zvítězila na celostátní přehlídce v kategorii doprava, strojírenství, průmyslový design: ve své práci totiž předložila převratná řešení jak vzhledu, tak i koncepce ovládání přístroje pojmenovaného Effy.

Téměř v každé osmé evropské domácnosti žije dítě mladší šesti let. Devatenáct milionů těchto dětí, tedy jedno z pěti, je ohroženo chudobou. Za jeden z předpokladů toho, aby i tyto děti získaly přístup k celoživotnímu učení, sociální integraci, osobnímu rozvoji a zaměstnatelnosti v dospělosti, považuje Evropská komise zajištění přístupu ke kvalitnímu předškolnímu vzdělávání pro všechny.

Projekt má mimo jiné přispět během nejbližších 10 let k vymanění alespoň 20 miliónů lidí z chudoby a sociálního vyloučení…

Celý článek:
http://www.novinky.cz/veda-skoly/225563-evropska-komise-chce-zajistit-pristup-k-predskolnimu-vzdelavani-vsem-detem.html?ref=boxE

Talnet - podpora talentovaných dětí a mládeže Většina lidí v České republice má docela dobrou představu o pojmech „olympiáda“ či „soutěž na základní/střední škole“. Méně lidí už ví, že tuto formu podpory talentovaných dětí a mládeže na celostátní úrovni zajišťuje Talentcentrum NIDM. Ještě menšímu množství lidí je pravděpodobně známa další, zcela specifická forma podpory talentovaných dětí a mládeže, kterou realizuje NIDM ve spolupráci s MFF UK. Zaznamenala jsem pro vás vyprávění Vojtěcha Tutra o současnosti i budoucnosti Talnetu.
Talnet je zaměřený jinak než olympiády. Především – děti zde primárně nesoutěží. Ověřují a rozšiřují si to, co se naučily ve škole, a získávají potřebnou motivaci.

V pondělí 6. prosince 2010 na VŠE asi dvěma stovkám studentů především kladl na srdce, že je důležité umět to, co nebudou moci v budoucnosti nahradit počítače, tedy umění vcítit se do ostatních a mít vysokou emoční inteligenci. Podle Jana Mühlfeita jsou právě tyto dvě charakteristiky velmi důležité pro každého, kdo chce být leaderem – ať už v mezinárodním, národním, lokálním nebo i osobním měřítku.

Celý text:
http://aiesec.cz/novinky/jan-muhlfeit-na-vse-v-budoucnu-bude-rozhodovat-socialni-citeni-a-empatie-nikoliv-znalosti/

Jan Mühlfeit mimo jiné doporučil přítomným studentům, aby se stali členy některých neziskových organizací, především organizace AIESEC, která se zabývá vedle zahraničních stáží také leadershipem a rozvojem emoční inteligence svých členů.

Více o AIESEC:
http://aiesec.cz/o-nas/

Finančně nepříliš náročnou, a přitom velmi kvalitní alternativou k různým Průzkum společnosti Henkel, uveřejněný počátkem listopadu, ukázal, že zatímco před pěti lety nechodilo do žádného zájmového kroužku deset procent dětí žijících v ČR, letos je to již 31%. Na negativní trend v tomto smyslu pak poukázal nedávný článek v Právu, nadepsaný „Rodičům kvůli velkým výdajům chybí peníze na děti“, vzápětí podpořený i klikacím hlasováním některých čtenářů – uživatelů serveru Novinky.cz.
Musí být ale smysluplné využití mimoškolního času pro většinu rodin s jedním a více dětmi stále častěji nedostupným, luxusním „zbožím“?

Výsledky nového průzkumu v rámci projektu Není nám to jedno! uveřejnil Henkel ČR počátkem listopadu 2010 na tiskové konferenci v Caffé in Kolowrat. (Foto Jiří Majer)Zatímco před pěti lety nechodilo do žádného zájmového kroužku deset procent dětí žijících v ČR, v letošním roce je to již 31%. V tomto směru tak můžeme pozorovat silný negativní trend, uvedli v komentářích k výsledkům průzkumu, provedeného v rámci projektu Není nám to jedno! jeho realizátoři z firem Henkel ČR a Ahold. S těmito a dalšími statistickými zjištěními seznámili novináře na tiskové konferenci konané 3. listopadu 2010 v historickém centru Prahy. Zmíněný průzkum byl prováděn od dubna do září po celé ČR mezi více než 1500 dětmi ve věku do šesti do 16 let.

Do českých škol bylo rozesláno 750 000 letáků, které mají pomoci v boji proti kyberšikaně, tedy obtěžujícím esemeskám, zprávám na webu i Facebooku, jejichž cílem je obtěžovat, zesměšnit nebo ublížit. Informuje o tom na svých webových stránkách Český rozhlas s tím, že mezi dětmi je tenhle způsob teroru stále častější. Zažil ho každý desátý školák. Občanské sdružení Aisis chce proto podle ČRo v novém školním roce pomocí informačních plakátků dětem poradit, jak se kyberšikaně bránit, a rodičům i učitelům dát návod, jak ji odhalit a zastavit.

Více inforrmací naleznete na
http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/775554