Milada Smutná je letošní finalistkou ceny pro inspirativní učitele Global Teacher Prize Czech Republic 2023. Vyučuje na soukromé základní škole Liška a je také spoluautorkou knihy Dyslektický mozek. Co je pro ni při výuce nejdůležitější? Aby se dítě při učení nestresovalo. A to ani v případech, kdy mu něco opravdu nejde. „Ve stresu mozek dítěte nemůže optimálně fungovat,“ říká.
Vy jste spoluautorka knihy, která slibuje zbořit mýty o dyslexii. Jaké například?
Jedním z mýtů, se kterým se setkávám jak ve škole, tak u rodičů je, že děti s dyslexií jsou hloupé, že mají snížený intelekt. Z toho potom vznikají postoje typu „no jo, vaše dítě se stejně nenaučí číst, nikdy mu to nepůjde“. To ale není pravda. Dyslexie nesouvisí s intelektem, její příčina je neurobiologického původu. Ač to u některých dětí v první třídě vypadá, že jejich cesta ke zvládnutí čtení bude velmi namáhavá a zdlouhavá, existují metody, které jim umožní postupovat efektivně vpřed.
Jak by měli učitelé postupovat, a jak mohou pomoci rodiče, aniž dítě znechutí, se dozvíte v rozhovoru na odkaze: