Skautská nadace Jaroslava Foglara přišla u příležitosti čtvrtstoletí od úmrtí Jaroslava Foglara a 85 let Rychlých šípů s novou pátrací hrou po místech, kde se mohly odehrávat příběhy Rychlých šípů.
Stránky hry jsou Zde mohly být Rychlé šípy a v kontaktech je psáno: „Pokud budete potřebovat v průběhu přípravy nebo hry samotné zodpovědět dotazy, obracejte se směle na Menharta“. Toho Bohoušek využil a Alpín směle Menhartovi položil několik dotazů.
Představ novou hru, v čem je nová?
Generace chlapců i dívek pátrají po Stínadlech, po Rychlých šípech, po místech, kde hoši mohli prožívat své příběhy. Spisovatel Jaroslav Foglar to neprozradil a odsoudil nás k celoživotnímu pátrání po tomto jeho tajemství.
Příběhy Rychlých šípů (RŠ) se odehrávaly všude kolem nás – na ulici, v obchodě, v lese, na koupališti, ve škole… To mnohé inspiruje k organizování pátracích her – ať jsou to pátračky třeba jen pro oddíl nebo jako Sdružení přátel Jaroslava Foglara (SPJF) již v roce 2018 nabídlo formou kešek po celé ČR pátračku míst, kde mohly probíhat příběhy RŠ.
Loni v listopadu přišel Bobo (Roman Šantora, SNJF; pozn.red.) na schůzku Fondu Foglar Skautské nadace Jaroslava Foglara s možností využít k pátrací hře zrekonstruované komiksové příběhy RŠ, které snesou zvětšení do plakátů a tedy i veřejné vyvěšení. To je nové, ale největší radost mám z toho, že koncept nabízíme nadšencům k realizaci v místech, kde právě u nich v obci/městě mohly RŠ prožít svá dobrodružství. Hra má jednotící koncepci, ale je tam velký prostor pro nápaditost organizátorů.
Vznikl realizační tým, kde s Milanem Žaloudkem (vedoucím Jestřábova oddílu Hoši od Bobří řeky), se mnou (SPJF) je i Bobo. Ale pomohli nám s vytipováním příběhů i Martin – Divočák a Vojta – Měřák ze SPJF.
Kolik máte místních organizátorů a kde všude bude hra probíhat?
Nemáme nikoho, takže ani nevíme ta místa. (smích Menharta i Alpína)*
Je to ale šance třeba právě pro čtenáře Bohouška zanést svoji lokalitu na “pomyslnou foglarovskou mapu příběhů RŠ”. Počítám s tím, že oddíláci z různých organizací pracujících s dětmi tuto nabídku využijí, ale je to příležitost i pro samotáře, kteří ve svém městě díky hře aspoň poznají podobně smýšlející lidi.
Jaký je princip hry?
Myslím si, že jsou to vlastně hry dvě – jedna je pro organizátory a druhá je pro pátrače. Přitom organizátor je vyřazen pouze z té své hry, ale pátrat může v jiné lokalitě.
Hra organizátora – musí vymyslet místa, pak se je snaží domluvit s majiteli, viditelně je označí příslušným komiksovým příběhem RŠ a v pak místa musí “hlídat”, aby se nějakým způsobem nezničila. Poškození neočekávám – představujeme si, že to bude vylepeno ve výloze zevnitř. V každé obci/městě to může být 10 až 15 míst. Pokud se vydaří vymyslet zajímavá a stylová místa – pak je domluvit a hru zrealizovat, tak bude obrovské vítězství organizátora. A jestli ještě získá vlivnou záštitu a mediální podporu pro svoji akci, bude se o Rychlých šípech právě v jejich obci psát a mluvit. Co chtít více? To je krásné vítězství.
Hra pátrače – hráči si vyberou některou z lokalit a pátrají tam po místech, které organizátor vymyslel o označil příběhy Rychlých šípů. Z písmen na příbězích se snaží sestavit tajenku. Tu pak odešle přes formulář a může začít pátrat v jiném místě.
(*V tuto chvíli již je po uzávěrce přihlašování míst a organizátorů, ta byla do 29. 2. 2024, viz mapka níže, pozn. red. )
A jak bude hrát pátrač?
Už jsme si řekli, že příběhy Rychlých šípů se odehrávaly všude kolem nás – na ulici, v obchodě, v lese, na koupališti, ve škole… Hráči si vyberou některou z lokalit a pátrají zde po místech, kde jsou vylepeny příběhy Rychlých šípů. Z písmen na příbězích se snaží sestavit tajenku. Smyslem hry je najít tato místa, která organizátor hry viditelně označil příslušným komiksovým příběhem RŠ, a z nalezeného příběhu si opsat číslo a písmeno do tajenky. Na webu akce bude mapka a možná i nápověda, pokud se pro ni organizátor rozhodne.
Kdybych to měl shrnout pro Tebe, milý Alpíne v roli pátrače, do bodů, tak:
1. Hráč si vybere na webu ve formuláři lokalit, kde chce samostatně, s rodinou či kamarády po příbězích RŠ pátrat. U každé lokality je uvedena mapka případně popis herního území a počet příběhů (minimálně 10, maximálně 15), které se zde dají nalézt. Zároveň je zde uveden název lokality.
2. V dubnu hráč pátrá ve vybrané lokalitě. Lokalit může navštívit i více, každá má jinou tajenku. Písmena ze všech míst jedné lokality po srovnání podle čísel dají příslušnou tajenku. Chybějící písmena si lze i domyslet. Je třeba sbírat písmena pouze z plakátů se stejným názvem lokality. Je totiž možné, že města budou mít více organizátorů a tedy i více lokalit. Všude se totiž mohly příběhy Šípáků odehrávat.
3. Z průběhu hry budeme rádi zveřejňovat postřehy hráčů, příhody a fotografie, třeba s prodavačem v cukrárně. Nebojme se dělat sobě i ostatním radost. Pro nahrání fotografie či komentáře lze použít formulář či vložit odkaz na uschovna.cz, kam hráč nahraje fotky.
Budou nějaké ceny pro pátrače?
Určitě – pokud budeš pátrač a vyluštíš tajenku a pošleš přes formulář o tom zprávu, můžeš být vylosován. Pokud ale, milý Alpíne, budeš organizátor – určitě dostaneš děkovný list a budeš-li vtipný organizátor s vtipnou tajenkou, máš další šanci něco dostat…
Tak to jsem opravdu zvědavý, kde všude mohly být Rychlé šípy.
Děkuji Ti za rozhovor, milý Menharte.
Rozhovor pro foglarovský magazín Bohoušek.cz připravil Milan Lebeda – Alpín
(redakčně kráceno, celý rozhovor najdete na webu Bohoušek.cz )
*Kolik jste si mysleli, že se najde v ČR dobrovolníků, kteří jsou přesvědčeni, že příběhy Rychlých šípů se odehrávaly zrovna u nich?
Deset?
Dvacet?
Podívejte se na mapu, seznam míst najdete na webu SNJF.
A teď již můžete netrpělivě vyhlížet začátek dubna a plakáty ve výlohách Stínadel…